We wrześniu w Łodzi i we Wrocławiu odbędą się warsztaty poświęcone postprodukcji fotografii cyfrowych organizowane pod patronatem naszego portalu, które poprowadzi fotograf i doświadczony wykładowca Marcin Dąbrowski (
www.nikon.pl). Zajęcia prowadzone będą w 12-osobowych grupach w salach wyposażonych w komputery i tablety (oczywiście można przynieść na warsztaty własnego laptopa i tablet).
Wszystkie zajęcia będą trwały od godz. 9.00 do 18.00. W trakcie warsztatów jest przewidziana 45 minutowa przerwa na posiłek we własnym zakresie. Po zakończeniu zajęć będzie możliwość odbycia
indywidualnej konsultacji z prowadzącym. Zachęcamy do zjawienia się z własnymi zdjęciami w celu omówienia problematyki postprodukcji na własnych przykładach.
Wybranym osobom, które dokonując zgłoszenia i wpłaty podadzą hasło Fotografuj.pl, przyznane zostaną następujące nagrody:
- zwrot kosztów uczestnictwa w wybranym spotkaniu dla osoby, która jako pierwsza dokona wpłaty
- 50% zniżki na udział w kolejnych warsztatach dla trzech osób, które jako czwarta, siódma lub dziesiąta dokonają wpłaty.
Tematy oraz terminy warsztatów
1. Adobe Photoshop – podstawy dla fotografa
– 13 września, Łódź
– 27 września, Wrocław
Zakres tematyczny: Adobe Photoshop jest potężnym narzędziem. Problem jedynie polega na tym, że inaczej korzysta z niego architekt, projektant stron www, grafik, drukarz i... dla fotografów. Są dziesiątki sposobów by wykonać jedną operację i ale który z nich jest najprostszy i pozwala osiągnąć najlepszy efekt? Podczas tych zajęć przedstawimy podstawy obsługi Photoshopa patrząc na program pod kątem edycji zdjęć. Omówione zostaną m.in.:
– paleta narzędzi
– praca na warstwach
– warstwy dopasowania
– metody zaznaczania
– maski
– filtry
– poziomy
– przestrzenie barwne z odniesieniem do aparatu i druku
– formaty plików
– zapis dla potrzeb wykorzystania fotografii w Internecie
Celem zajęć jest ukazanie programu w sposób, który pozwoli Wam na rozpoczęcie swobodnego korzystania z niego. Wyjaśnienia, zamiast informatycznych, będą związane z fotografią – odnosząc się do praktycznej wiedzy zdobytej w pracy z aparatem. Dzięki temu przyswojenie nawet pozornie trudnych funkcji będzie proste i naturalne. Ponadto przygotujemy Was do "poważniejszych operacji", które omawiane będą na kolejnych kursach.
2. Adobe Photoshop – retusz portretu
– 14 września, Łódź
– 28 września, Wrocław
Zakres tematyczny: Skóra nie powinna mieć zielonego odcienia, a oczy można troszkę wybielić i podbarwić tęczówki. No tak... to wiemy wszyscy, jednak jeśli to jest wszystko, to dlaczego dobre zdjęcie portretowe wpierw wykonuje się w laboratoryjnych warunkach, a później retuszuje długimi godzinami? Podczas tych zajęć wzbijemy się na troszkę wyższy poziom postprodukcji zdjęć portretowych, korzystając zarówno ze zdjęciach zapisanych w formacie JPEG, jak RAW. Omówione zostaną m.in. następujące narzędzia i procesy:
– dobieranie właściwej ekspozycji i tonalności w celu uzyskania okreśłonego efektu
– usuwanie niedoskonałości skóry
– tworzenie "glow effect"
– zmiękczanie i wyostrzanie
– poprawa cery i makijażu
– wyrównywanie i poprawa koloru włosów
– korekta kształtu twarzy
– modyfikowanie tła
– wybielanie zębów
– poprawa wyglądu sylwetki, gdyż portret to nie tylko twarz
Wszystkie operacje będą wykonywane w taki sposób, aby retusz był najzwyczajniej w świecie niezauważalny. Przecież chodzi o to aby zdjęcia pozostały zdjęciami! Zalecamy przyniesienie własnych zdjęć, gdyż ostatnim punktem warsztatów będzie wykorzystanie poznanych narzędzi do edycji własnych fotografii. Efekty prac zostaną omówione indywidualnie z każdym uczestnikiem.
3. Fotografia czarno-biała w technice cyfrowej – konwersja zdjęć kolorowych
– 15 września, Łódź
– 29 września, Wrocław
Zakres tematyczny: Pamiętacie ile było różnych materiałów srebrowych na rynku w latach ich świetności? To teraz dodajcie wszelkie ortochromatyczne. Dobrze, to jeszcze dołóżcie różne efekty związane z wywoływaniem (jak forsowanie), tonowanie i uzupełnijcie to kombinacją różnych papierów: FB i RC. Dużo? Jak ujmiemy również dagerotypy, kaliotypy i gumę to liczba urośnie w nieskończoność. Problem jednak polega na tym, że klasyczna fotografia czarno-biała ma półtora wieku, a płaskie obrazy cyfrowe, które szumnie nazywane są "czarno-białymi" nie mają z nią nic wspólnego. Celem tych zajęć jest dodanie głębi do zdjęć monochromatycznych.
W pierwszej części zajęć wykonane zostaną zdjęcia studyjne oraz przy świetle zastanym, które później zostaną poddane procesom przejścia w skalę szarości. Korzystać będziemy z kilku różnych narzędzi od Photoshopa, przez Lightroom i Aperture, po specjalistyczne filtry. Osiągać będziemy efekty, które sprawią, że znów poczujecie się jak w ciemni, kontrolując intuicyjnie winietę, maski, modyfikując filtry barwne, a następnie tonując gotowe powiększenia. Zaś dla tych, którzy mają wypracowaną recepturę na swój styl, jak "TMax 400 forsowany o dwie działki przysłony z silną winietą" też znajdziemy sposób na zachowanie go w świecie cyfrowym. Gwarantujemy dużo: "Och" i "ach". Niedowiarkom proponujemy wziąć własne aparaty.
4. Warsztat pracy i teoria barwy w fotografii
– 16 września, Łódź
– 30 września, Wrocław
Zakres tematyczny: W jakim świetle robicie zdjęcia portretowe? Mało dokładnie? No dobrze, to na przykład zakochanej pary. A modelkę umieścicie w tym samym świetle? Czy do zdjęcia reklamowego produkty skorzystacie z tego samego aparatu i światła? Co zrobić by światło z lampy błyskowej było mniej inwazyjne? To teraz przejdźmy do samych zdjęć w programie graficznym: w jakich przestrzeniach barwnych obrabiacie swe zdjęcia i dlaczego właśnie w tych? Zwracacie uwagę na punkt czerni i bieli oraz na lokalne kontrasty barwne? Trudne pytania? Zajęcia te mają wyjaśnić jak:
– pracować z aparatem, aby późniejsza obróbka była prostsza
– fotografować aby wyciągnąć z danej sceny jak najwięcej
– obrabiać zdjęcia, by nie utracić gamutu barwnego
– używać odpowiedniego formatów pliku, aby zachować wszystko i nie zajmować zbyt wiele miejsca na dyskach
– korygować kolorystykę zdjęć tak, aby były przyjemniejsze dla oka
– dobrać rodzaj oświetlenia do konkretnego zlecenia
Ponadto opowiemy o:
– popularnych przestrzeniach barwnych
– przestrzeni L*a*b z jej zaletami dla fotografów
– głębi bitowej obrazów RAW i rastrowych
– profilach barwnych aparatów i wszelkich związanymi z nimi mitach
– świetle w fotografii: temperaturze i jej wpływie na barwy
– temperaturze światła w kontekście zdjęć czarno-białych
– psychologii percepcji barwy
Naszym celem jest, abyście po zakończeniu kursu z dużą świadomością podchodzili zarówno do fotografowanej sceny,i jak do późniejszej obróbki oraz płynnie przechodzili między przestrzeniami barwnymi błyskawicznie osiągając złożone efekty efekty.
Sale wykładowe:
Wrocław: ul. Wierzbowa 15, lok. 17/18 (okolice pl. Teatralnego)
Łódź: ul. 6 sierpnia 30/10
Koszt uczestnictwa w jednym spotkaniu:
349 zł brutto lub
299 zł brutto dla osób z własnym komputerem (wymagany m.in. działający Adobe Photoshop). Opłata jest potwierdzana rachunkiem imiennym bądź też na firmę.
Wpłat należy dokonywać na rachunek:
fot. M. Dąbrowski; ul. Wojska Polskiego 12, 98-200 Sieradz
Numer rachunku 42 2490 0005 0000 4600 1805 8451 / Alior Bank
Tytuł dla Łodzi: "digiphoto: 140910 Lodz, Imie Nazwisko
z dopiskiem Fotografuj.pl"
Tytuł dla Wrocławia: "digiphoto: 280910 Wroclaw, Imie Nazwisko
z dopiskiem Fotografuj.pl"
Osoba kontaktowa: Marcin Dąbrowski, tel. 607 39 24 25,
szkolenia@digiphoto.com.pl
Uwaga!
1. Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszenia.
2. Podstawą zgłoszenia jest wysłanie maila (z podaniem imienia, nazwiska, datę i miejsce kursu oraz informacji o tym, czy osoba zabierze własnego laptopa / tablet) oraz dokonanie wpłaty.
3. Zgłoszenia przyjmowane są jedynie przez wiadomość e-mail:
szkolenia@digiphoto.com.pl.
Informacje o wykładowcy:
Marcin Dąbrowski – twórca i jeden z wykładowców DigiPHOTO 2007, autor publikacji naukowych na konferencjach krajowych i zagranicznych związanych teorią barwy i postprodukcją obrazu cyfrowego, posiadający wieloletnie doświadczenie praktyczne i olbrzymią wiedzę teoretyczną. Od 2007 roku aktywnie prowadzi praktyczne i teoretyczne zajęcia z fotografii.
Zajmował się przetwarzaniem obrazu na Politechnice Wrocławskiej, jak również uczestniczył w zajęciach prowadzonych przez twórcę formatu JPEG 2000 na Uniwersytecie w Arizonie.
Autor wielu prac fotograficznych min. w galerii Nikon Pro, doskonale wykorzystujący i potrafiący przekazać swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną, bazując przy tym na trzypokoleniowej tradycji rodzinnej. Do grona jego klientów i współpracowników należą min. przedstawiciele Apple, grupa Allegro, Optiner S.A., liczne hotele, towarzystwa fotograficzne i agendy kultury wyższych uczelni.
Więcej informacji: digiphoto.com.pl
Zobacz także:ABC fotografii – ujarzmiamy koloryABC fotografii – rodzaje kadrówABC fotografii – kompozycjaABC fotografii – perspektywaRecenzja: Adobe Photoshop Elements 6.0 – rozbudowane narzędzie w polskiej wersji językowejWarsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3Warsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w PhotoshopieABC fotografii – do czego służy bracketing?ABC kompozycji – punkt widzeniaPhotoshop CS3 – co nowego dla fotografa?Aparat w okularach, czyli ABC filtrów optycznychABC kompozycji – reguła trójpodziałuWarsztat: Prosta ramka typu pass-partout w PhotoshopieAdobe Photoshop: kadrowanie fotografiiUlead PhotoImpact 12 – prawie jak... PhotoshopAdobe Photoshop Elements 5.0 – uporządkuj, popraw i zaprezentuj swoje zdjęcia