Dzień taki szczęśliwy.
Mgła opadła wcześnie, pracowałem w ogrodzie.
Kolibry przystawały nad kwiatem kaprifolium.
Nie było na ziemi rzeczy którą chciałbym mieć.
Nie znałem nikogo, komu warto byłby zazdrościć.
Co przydarzyło się złego zapomniałem
Nie wstydziłem się myśleć, że byłem , kim jestem.
Nie czułem w ciele żadnego bólu.
Prostując się widziałem niebieskie morze i żagle.
Czesław Milosz "Dar"
"Fotografia odmiennie, niż pamięć nie utrwala znaczenia"
Susan Sontag
 |
Zdjęcie z wystawy ''Pejzaż Identity'', Michał Jóźko |
Jak, z perspektywy obserwatora, określić, opisać w sposób obiektywny, nadać znacznie obrazom, które jak wynika z tytułu wystawy i z definicji wyżej wymienionego słowa,
pozbawione są znaczeń i domagają się nadania owego znaczenia, pozornie nie mają sensu, nie pasują jedne do drugich? Gdzie przebiega wspólny mianownik? Jakiego klucza należy użyć, aby zbliżyć się do idei autora?
 |
Zdjęcie z wystawy ''Pejzaż Identity'', Michał Jóźko |
Wystawa ta z pewnością kryje w sobie wiele różnych wątków. Główny – idąc za tytułem –
odnosi się do tego, co nas identyfikuje, co sprawia, że możemy określić i nazwać siebie oraz otaczające nas rzeczy takimi, jakie są (lub nam się wydają). W innym kontekście należy odczytywać te zdjęcia, które odnoszą się do zagadnienia identyfikacji jako czynników mających wpływ na naszą osobowość, na to kim jesteśmy, za kogo się uważamy, a przede wszystkim jak jesteśmy postrzegani.
Gdzie przebiega granica pomiędzy tym, co zewnętrzne, a tym co zostało zinternalizowane i wpisane w matrycę widzialnego. Tym, co daje się opisać za pomocą wzoru matematycznego, lub umieścić we współrzędnych otaczającego świata z uwzględnieniem miejsca, okoliczności lub czasu jako jedynej, głównej determinanty danego wydarzenia. Granica ta oddziela nie tylko to, co fizyczne, ale również stanowi barierę emocjonalną i mentalną, stanowiąc przestrzeń doświadczania i poznania, która wymyka się z jednoznacznego opisu, niczym ciecz przybierająca kształt naczynia w którym się ona znajduje, będąc źródłem bogatego życia sama w sobie lub stanowiąc rzut otaczającej rzeczywistości.
 |
Zdjęcie z wystawy ''Pejzaż Identity'', Michał Jóźko |
Analizując poszczególne obrazy, wystawa ta stanowi bardzo subiektywny, ale zarazem uniwersalny i symboliczny, fotograficzny zapis przedstawionych zdarzeń, miejsc i przedmiotów.
Zdjęcia wydają się być pozbawione narracji, zawieszone poza czasem i przestrzenią, stanowią jedynie trop w zasobach pamięci narratora.
Autor nie starał się przedstawić rzeczywistości w sposób idealny, ona jest tylko dla niego pretekstem do snucia wewnętrznych wspomnień, nieostrych i niejasnych. Autorowi przyświeca idea, że
"najważniejszym jest ukazanie tego co przed i za obrazem", a widzialność i czytelność fotografii stanowi dla niego linię graniczną, na której dopiero w oczach odbiorców, za ich pozwoleniem, jego obraz nabiera indywidualnego, jedynego i niepowtarzalnego znaczenia.
Kurator Anna Wolska
 |
Zdjęcie z wystawy ''Pejzaż Identity'', Michał Jóźko |
Michał Jóźko (1976), absolwent AFA we Wrocławiu, dyplom w pracowni Natalii LL w 2004 roku.
Miejsce: Galeria Obok ZPAF
Adres: Warszawa, Plac Zamkowy 8
Wernisaż: 15 lipca (sobota), godzina 17.00
Wystawa dostępna dla zwiedzających: 15.07–25.08.2017
Więcej informacji: www.go.zpaf.pl
Zobacz także:IV Letni Festiwal Fotograficzny PHOTO SUMMER DAY na Jurze!Leica Camera prezentuje nową Leikę TL2V Międzynarodowy Festiwal Fotografii "Wschodnia 2017"AF-P NIKKOR 70–300 mm ED VR – szybszy, ostrzejszy, lepszyTamron SP 24–70 mm F/2,8 Di VC USD G2 – jasny, standardowy zoom pełnoklatkowyCanon EOS 6D Mark II – najnowsza pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowaCanon EOS 200D – kreatywna fotografia dla każdegoWystawa zdjęć laureatów konkursu BZ WBK Press FotoPodwójny zwrot gotówki od CanonaMy Passport Ultra – idealne rozwiązanie do backupu "cyfrowego życia"Konkurs ''Wiosna, ach to ty!'' rozstrzygnięty!Książka Światło w fotografii. Magia i nauka – już w sprzedaży!FeiyuTech WG2 – gimbal dla rowerzystyTrzy nowe obiektywy Nikkor: szerokokątny, ultraszerokokątny i "rybie oko"COOLPIX W300 – wytrzymały kompakt do fotografowania przygódCanon EOS C200 – kompaktowa kamera 4KOlympus Tough TG-5 – niezwykła wytrzymałość w każdych warunkachDwa nowe pełnoklatkowe, obiektywy szerokokątne Sony z mocowaniem typu ELetnia promocja OlympusaSto dni promocji cashback na 100-lecie firmy NikonOlympus E-M1 Mark II, E-M5 Mark II oraz PEN-F – aktualizacja oprogramowania