Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Wernisaż wystawy "Akt" Andrzeja Kazimierza Wróblewskiego


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus, jako pierwszy na świecie producent lustrzanek cyfrowych, zastosował profilaktykę w zakresie ochrony zdjęć przed brzydkimi plamami, będącymi śladem obecności kurzu na matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Wernisaż wystawy "Akt" Andrzeja Kazimierza Wróblewskiego
Dodał: Przemysław Imieliński 29.08.2017
7 września o godz. 18.00 w galerii Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego odbędzie się wernisaż złożony z czarno-białych zdjęć ukazujących piękno kobiecego ciała.


Zdjęcie z wystawy ''Akt'', fot. Andrzej Kazimierz Wróblewski


Twórczość pana Andrzeja Kazimierza Wróblewskiego miałem przyjemność po raz pierwszy poznać podczas Międzynarodowych Plenerów Rzeźbiarsko-Malarskich "Pole Sztuk" w Rodowie, których jestem kuratorem. To cykliczny projekt, który na stałe wpisał się w kalendarz plenerowy środowiska artystycznego. Plener ma charakter integracyjny jego celem jest umożliwienie pracy artystom w przestrzeni otwartej, w warunkach odmiennych niż galeryjne, we wszystkich dziedzinach: rzeźby, ceramiki, malarstwa, grafiki, fotografii (Gdańskie Towarzystwo Fotograficzne od 20 lat czynnie uczestniczy w tym projekcie). Wśród przyjaciół pleneru od wielu lat jest Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Gdańsku z którą wspólnie zorganizowaliśmy XV edycji Konkursu Malarsko-Fotograficznego "Barwy Lasu". Jury tego konkursu trzykrotnie doceniło i nagrodziło twórczość pana Andrzeja. Nagrodzone prace w sposób kreatywny i profesjonalny ukazały temat przestrzeni leśnych. Artysta ten z pasją zajmuje się obserwacją strukturalnych walorów natury. Dla artysty ważne jest ciągłe doświadczanie i kontakt z nowym.

Zdjęcie z wystawy ''Akt'', fot. Andrzej Kazimierz Wróblewski


Indywidualna wystawa fotografii pana Andrzeja pt. "Akt" zbudowana jest z serii nienazwanych kompozycji monochromatycznych, których tematem jest akt kobiecy. Projekt pieczołowicie tworzony jest od siedmiu lat. Jest to niezwykle emocjonalny zapis w obiektywie aparatu.

Zdjęcie z wystawy ''Akt'', fot. Andrzej Kazimierz Wróblewski


Zestaw tych prac dostarcza informacji na temat przebiegu twórczych procesów. Wyobraźnia autora karmi się pejzażem kobiecego ciała, kontempluje, dokumentuje, kolekcjonuje "żywe" obrazy. Potem przetwarza i buduje z nich indywidualne kompozycje. Zauważalny jest twórczy dialog między modelką a artystą. Świadome wykorzystanie tego zjawiska jest budulcem większości prac i można sądzić, że stanowi dla niego artystyczny genotyp.
 
Akty, zwłaszcza kobiece na przestrzeni dziejów sztuki inspirują artystów wszelakiej maści, stanowią temat wielu podziwianych dzieł sztuki. W pracach fotograficznych Andrzeja Wróblewskiego możemy zauważyć echa dawnych mistrzów malarstwa i rzeźby, tych którzy byli piewcami kobiecego piękna. Począwszy od neolitycznej "Wenus z Milo" dalej, klasycznej Grecji z idealnie wypracowanymi kobiecymi proporcjami, renesansowymi aktami kobiecymi z aurą tajemnicy Tycjanowskiej "Wenus", czy "Wielkiej Odaliski" Ingresa, przepełnionej subtelnością, czy też marmurowych gracji Canowy, aż do kontrowersyjnych współczesnych interpretacji aktu. Wszystkie te dzieła bez wątpienia zapisały się na kartach historii sztuki a zarazem wpłynęły inspirująco na twórczość fotografika. Szukając bliższych czasowo i topograficznie asocjacji, wiele kompozycji fotograficznych aspiruje do przedstawień intrygującej twórczości malarskiej Władysława Jackiewicza. Artysta na fotografiach definiuje akt, "rzeźbi i maluje" nowo-formy z natury, zakreśla intymne strefy komunikacji pomiędzy odbiorcą a modelką. Człowiek w jego twórczości występuje w relacjach. Bycie w relacji z naturą staje się bardzo ważne. Podobnie jak w twórczości malarskiej Jackiewicza akty przyjmują rzeźbiarskie formy wykadrowanych torsów. Z życiorysu fotografika dowiadujemy się o jego przygodzie z rzeźbą, kiedy to tworzył małe formy rzeźbiarskie. Efekty tego spotkania z rzeźbą widzimy w podejściu do formy, przestrzeni i światłocienia. Czystość formy łączy ze zmysłowością, a wszystko w obliczu śmiałej interpretacji nagości.

Zdjęcie z wystawy ''Akt'', fot. Andrzej Kazimierz Wróblewski

Obrazy te cechuje perfekcyjnie rozłożone światło, wyważona kompozycja, immanentna energia. To artysta wykazujący się inicjatywą. Liczne realizacje fotograficzne wyposażyły go w warsztat, który ciągle doskonali.
 
Artysta pod względem techniki i opracowania podąża śladem dawnych mistrzów fotografii, spełniając ostre wymogi również dzisiejszego rynku. Obiekty fotografowane przez artystę nie są towarem, nie kupczy wizerunkowo, choć pokusa jest wielka, poszukuje piękna estetycznego, zmysłowego. Dużo uwagi przywiązuje do procesu twórczego ulegając fascynacji naturą kobiecą. We własnym atelier fotograficznym stwarza intymny świat relacji między naturą piękna a indywidualnym widzeniem. Nagość jest sposobem wyrażania sensualności. Artysta syntetyzuje doświadczenia poprzedników i własne, eksploruje wrażliwość kulturową, poszukuje artystycznej tożsamości. Nie banalizuje piękna zastanego stara się go wyabstrahować, szuka desygnatu. To swoisty zapis przemijania, ukrytego w fasadowej energii młodego ciała. Nieustannie poszukuje powiązań tego co zobaczone teraz, z tym co tkwi w mrokach pamięci. Jego akty to sfotografowane "obrazy", "malowane" technikami klasycznymi, w których zasadniczą rolę odgrywają stosunki przestrzenne między monochromatycznymi formami, często o abstrakcyjnych kształtach, a wytyczonym światłem. Artysta wyznaje naturę.
Mariusz Białecki


Zdjęcie z wystawy ''Akt'', fot. Andrzej Kazimierz Wróblewski


Andrzej Kazimierz Wróblewski – artysta fotograf, członek rzeczywisty Fotoklubu Rzeczypospolitej Polski Stowarzyszenia Twórców. W latach 1961–1965 współpracował z Kielecką Gazetą Codzienną jako fotoreporter. W 1966 roku wstąpił do Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego i czynnie uczestniczył w projektach fotograficznych pogłębiając swoje umiejętności w wielu dziedzinach sztuki fotograficznej. Przez dłuższy okres zajmował się tworzeniem małych form rzeźbiarskich w bursztynie stanowiących unikatowe exemplum o zróżnicowanej symbolice, co w połączeniu ze srebrem nadawało głębię oraz ponadczasową pewność wartości. Od 1990 roku prowadzi rodzinną firmę wykorzystując również doświadczenie fotograficzne przy tworzeniu materiałów dla celów marketingu, reklamy, katalogów produktowych, wystaw oraz prezentacji w prasie i periodykach, jak również dokumentowania wydarzeń i historii firmy.

Zdjęcie z wystawy ''Akt'', fot. Andrzej Kazimierz Wróblewski


Od kilku lat tworzyw technikach historycznych; gumie chromianowej i platynotypii. Szczególne miejsce zajmuje guma chromianowa, technika pozwalająca na świadomą kreację obrazu angażując umysł i manualną pracę rąk do osiągnięcia zamierzonego dzieła – zawsze w tej technice będącego unikatem. Radość tworzenia w tej technice często jest przypomnieniem z okresu tworzenia rzeźb w bursztynie i zakuwania formy w srebro modelowane palnikiem gazowym. Również technika platyny jest niezwykle zajmująca i ceniona, ponieważ dwa najszlachetniejsze metale: platyna i pallad, w wyniku reakcji fotochemicznych zostają osadzone na szlachetnym podłożu bawełnianym tworząc obraz o niezwykłej rozpiętości tonalnej i nieskończonej trwałości. Od kilku lat sygnuje swoje fotografie niezależnie od kategorii i techniki wykonania jako odautorskie, ponieważ od zamysłu – projektu do całkowitego zakończenia, niezależnie od przeznaczenia, wszystko wykonuje w pracowni autorskiej (łącznie z oprawą) i ma bezpośredni kontakt fizyczny z tymi pracami. Zgłębia procedury i wymogi dla fotografii kolekcjonerskiej, starając się sprostać trudnym wymogom formalnym, aby fotografia była uznana za kolekcjonerską i zapewniała trwałość archiwalną. W najbliższej przyszłości planuje zwieńczyć prowadzone projekty w technikach szlachetnych indywidualną wystawą autorską.

Miejsce: Galeria GTF
Adres: Gdańsk, Al. Wojska Polskiego 8–10
Wernisaż: 7 września 2017 r., godz. 18.00
Wystawa czynna: od 7 września do 6 października 2017 r.

Więcej informacji: www.gtf.org.pl

Zobacz także:
Cztery nowe profesjonalne obiektywy stałoogniskowe od Canona
Canon MT 26EX RT Macro Twin Lite – uniwersalna lampa błyskowa do makrofotografii
Canon EOS M100 – elegancki bezluterkowiec z Wi-Fi i Bluetooth
Pierwsze konsumenckie dyski SSD wykorzystujące 64-warstwowe moduły 3D NAND od Western Digital
Machinery HDR Effects – nowa wersja programu (3.0.41)
Nikon D850 – pełnoklatkowa lustrzanka z matrycą o rozdzielczości 45 MP
MY BOOK DUO 20 TB – najpojemniejszy stacjonarny magazyn danych od WD
Lustrzanki Nikona w pakiecie ze szkoleniem fotograficznym
Wernisaż wystawy "Bonjour Paris" Ignacego Cembrzyńskiego
Nikon świętuje 100. urodziny, oferując wyjątkowe, jubileuszowe materiały
II Ogólnopolska Fotograficzna Konferencja Naukowa "Widzenie siebie"
Canon PIXMA TS3150 – domowa drukarka 3 w 1
Wernisaż wystawy "Złote Tarasy z cyklu Pasaże" Jowity Bogny Mormul
Wernisaż wystawy "Góry x 19"
V Międzynarodowy Festiwal Fotografii "Wschodnia 2017"

Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 4.477s.