Wieczór promocyjny książki Krzysztofa Jureckiego będzie okazją do spotkania z wybitnymi postaciami świata fotografii:
Natalią LL, Adamem Sobotą i Andrzejem Dudkiem-Durerem.
"Poszukiwanie sensu fotografii. Rozmowy o sztuce." to nowa publikacja Krzysztofa Jureckiego, która jest kontynuacją problematyki podjętej w Słowie o fotografii z 2003 roku. Składa się na nią
dwadzieścia rozmów o fotografii, performance, wideo i malarstwie przeprowadzonych zarówno z artystami wybitnymi jak i mniej znanymi, ale o dużym potencjale twórczym.
Wywiady podzielone zostały na grupy. Pierwszą stanowią rozmowy z artystami neoawangardy i Kultury Zrzuty (Andrzej Różycyki, Andrzej Kwietniewski z Łodzi Kaliskiej, Zbigniew Libera i Grzegorz Zygier), którzy czasami dystansują się od jej głównego nurtu (Różycki). Następną – artystki o poglądach feministycznych: Ewa Świdzińska i Magdalena Samborska. Innego rodzaju ideologie, czasami o charakterze zbliżonym do feminizmu, prezentują: Joanna Zastróżna, a zwłaszcza Magda Hueckel i Sylwia Kowalczyk.
Dominantą książki są rozmowy z trzeciej grupy na tematy sacrum, religijności lub jej braku, poszukiwania duchowości w aspekcie chrześcijańskim (Zbigniew Treppa, Jan G. Issaieff, Basia Sokołowska), dalekowschodnim (Andrzej Dudek-Dürer, Katarzyna Majak), szamanizmu (Marek Rogulski) czy w technologii wideo (Michał Brzeziński). Ostatnią grupę stanowią artyści wierni medium fotografii, choć o różnych proweniencjach, jak: wykładowca fotografii Waldemar Jama, piktorialista i portrecista Marek Gardulski, jeden z twórców programu "fotografii elementarnej" i "Szkoły jeleniogórskiej" Wojciech Zawadzki oraz przedstawiciel "nowego dokumentu" Ireneusz Zjeżdżałka.
Jurecki postanowił rozmawiać zarówno z artystami młodego pokolenia urodzonego w latach 70., jak i z twórcami o znaczącym dorobku, których osiągnięcia do tej pory nie zostały podsumowane (Różycki), czy wręcz z outsiderami, dla których zamknięte są państwowe galerie sztuki (Issaieff).
Wywiady, będące zasadniczą częścią książki, poprzedza obszerny esej historyczno-krytyczny Piktorializm, nowoczesność oraz awangarda w fotografii polskiej w XX i na początku XXI wieku. Tradycje, kontynuacje, przemiany, będący także analizą ostatnich lat fotografii w aspekcie najważniejszych festiwali fotograficznych, z których jak dotąd niewiele wyniknęło w sensie wylansowania nowych zjawisk artystycznych. Autor zauważa, że fotografia staje się kulturą przesytu i wszędobylskości obrazu fotograficznego, który za moment może stracić swój krytyczny obraz rzeczywistości, stając się najnowszą wersją pop kultury. Ten fragment książki ilustrowany jest pracami m.in. Andrzeja Lecha, Łodzi Kaliskiej, Bogdana Konopki, Janusza Leśniaka, Zofii Rydet, Józefa Szymańczyka, Jerzego Lewczyńskiego i Natalii LL.
W ostatniej części
zamieszczono często nieznane i niepublikowane do tej pory prace: Z. Libery, G. Zygiera, E. Świdzińskiej, M. Hueckel, M. Rogulskiego, K. Majak, W. Jamy, W. Zawadzkiego. Umieszczono także reprodukcje prac pozostałych artystów (w tym Łodzi Kaliskiej), z którymi K. Jurecki przeprowadził rozmowy.
Celem książki jest ukazanie statusu intelektualno-duchowego wybranych twórców w postaci ich wypowiedzi na temat fotografii, sztuki, w tym także myśli teoretycznych, gdyż jest to niezbywalna, a często wręcz niedoceniana czy bagatelizowana część dorobku, który składa się na zrozumienie tego, co nazywany "działalnością artystyczną" czy "sztuką". Zbyt często w historii fotografii czy historii sztuki polskiej mają swoje ważne miejsce artyści, którzy nigdy nie zaprezentowali oryginalnej myśli teoretycznej na temat fotografii, czy sztuki współczesnej, gdyż tak naprawdę nie mieli nic do powiedzenia, a ich działalność była lub jest jedynie powtarzaniem zabiegów formalnych zaczerpniętych z kultury zachodniej.
Od lutego książka sprzedawana jest wybranych księgarniach artystycznych oraz w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. Dodatkowych informacji nt. publikacji udziela Krzysztof Jurecki (
kjurecki@gmail.com)
Krzysztof Jurecki – (ur. w 1960), absolwent historii sztuki na UJ w Krakowie (1985) oraz studiów doktoranckich w IS PAN w Warszawie (1990-93). Od końca lat 80. autor wielu tekstów z zakresu historii sztuki i fotografii ("Projekt", "Fotografia", "Obscura", "Obieg", "Student", "Format", "Art&Business", "Arteon"). Stały współpracownik pism "Kwartalnik Fotografia" (od 2000) i "Exit" (od 1990). Od 1997 roku członek AICA oraz od 2002 honorowy członek ZPAF. Interesuje się problematyką historii polskiej awangardy oraz fotografii XX wieku, w tym historią surrealizmu, fotografii niemieckiej lat 50., oraz fotografii amerykańskiej po II wojnie światowej. Autor książek: Fotografia polska lat 80., ŁDK, Łódź 1989, Słowo o fotografii (wraz z K. Makowskim), ACGM Lodzart SA, Łódź 2003. Współpracownik PWN w Warszawie i Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie
Miasto: Wrocław
Lokalizacja: Galeria Entropia
Ulica: Rzeźnicza 4
Termin: 29 maja 2008 roku , godz. 18:00, wstęp wolny
Adres WWW: www.entropia.art.pl
Zobacz także:Spotkanie z Tadeuszem RolkeMajowy E-Magazyn OlympusaWarsztaty fotograficzne na KorsyceWystawa World Press Photo w WarszawieMagazyn "Victor" Hasselblada za darmo!Wakacyjny kurs fotografii cyfrowejKontrowersyjne Google Street View w Europie?Ryszard Kapuściński, "Twarze – furtki. Fotografie"The Photoshop Anthology – zupełnie darmowy podręcznikNagrody dla Polaków w międzynarodowym konkursie Px3Multimedialne warsztaty AppleLucie Awards dla Polaków?