Dariusz Łaski to artysta-fotografik, członek rzeczywisty Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej i członek Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego od 2005 roku. Fotografowaniem zajmuje się od 1972 r. Autor około 55-u indywidualnych i zbiorowych wystaw fotograficznych w Polsce i zagranicą (Niemcy, Czechy, Ukraina, Słowacja, Francja). Ulubione tematyki : krajobraz, architektura, detal i struktury. Dariusz Łaski odwiedzi w najbliższy poniedziałek Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie, gdzie o godz. 19.00 opowie o Jej Obecności:
|
Spotkanie z Dariuszem Łaski |
"
Jej Obecność to kolejny już przykład typowej ludzkiej przekory, objaw przemożnej chęci odmienności i odejścia od obecnych postaw twórczych. Objaw taki pojawiający się w mojej twórczości periodycznie w nieregularnych odstępach czasowych, niedefiniowalny logicznie i bez skutków ubocznych, nakazuje podjęcie kolejnej próby doświadczalnego sprawdzenia możliwości interpretacyjnych w akcie fotograficznym przez zagorzałego fotografa-krajoznawcę.
W odróżnieniu od poprzednich moich prezentacji fotograficznych o tej tematyce, obecna wystawa, aczkolwiek w przeważającej swej części oparta na wyjściowych
materiałach analogowych, powstała już z wykorzystaniem dobrodziejstw współczesnej technologii i szerokiej palety narzędzi edycyjnych programów graficznych.
Digitalizacja materiałów wyjściowych, a tym samym późniejsza ich postprodukcja w formie cyfrowej, stworzyła nowe obszary kreowania obrazu w formie niedostępnej lub zbyt czasochłonnej i żmudnej przy wykorzystaniu klasycznych metod fotograficznych. Umożliwiła mi wariantowość interpretacyjną i otwarcie nowych obszarów eksploracyjnych. W przypadku omawianej prezentacji od niewielkich ingerencji w obraz dających fotogram niemal identyczny jak na
klasycznej odbitce srebrowej (cykle : Monument, Morphe, Koło) aż do montażu cyfrowego ( Alicja w krainie czarów, Moonlight, Summertime, Nostalgia)
Niezależnie jednak od użytych narzędzi rzutujących na efekt końcowy fotogramu czyli jego opracowania technicznego, nadrzędną przesłanką będącą miarą wartości każdej prezentacji (a więc również obecnej) jest zawartość merytoryczna prezentowanych fotogramów, ukazująca cel, sposób percepcji i wrażliwość twórczą autora.
Mając to na względzie, starałem się zachować jak najdalej idącą spójność tematyczną wykluczając elementy zbędne i zakłócające odbiór. Budowę obrazu oparłem na sprawdzonym schemacie wzajemnych relacji :
postać - rekwizyt - postać – otoczenie.
Starałem się w jak największym stopniu wykorzystać przy tym dotychczasowe moje doświadczenia nakazujące uporządkowanie elementów obrazu, zachowania ich wzajemnych proporcji przestrzennych i ładu kompozycyjnego.
To także chęć ukazania części własnych inspiracji, przemyśleń i pomysłów zaczerpniętych
z run (Kenaz, Mannaz Gebo), monumentalizmu (
cykle: Monument, Diuny, Przed burzą), klasyki sztuki pięknych (
cykle: Morphe, Przed sesją), literatury i filmu (cykle: Alicja w krainie czarów, Ostatni dzień lata), a niekiedy z codzienności i prozy życia (cykle: Odrzucona, Koniec epoki lalek). Inspiracją i dość swobodnie umiejscowionymi skojarzeniami mogą być również sny (Moonlight, Nostalgia, Summertime).
Po raz pierwszy w swych dotychczasowych działaniach wystawienniczych zastosowałem
narrację fotograficzną jako środek wzmacniający siłę przekazu obrazu fotograficznego.
Zastosowanie takiej formy wypowiedzi w obrębie poszczególnych cykli nie pozostawia wiele miejsca na inną od zamierzonej ich interpretację. To dobrze z punktu widzenia autora –świadomość wypowiedzi świadczy o dojrzałości i skonkretyzowaniu postawy twórczej.
Jedno jest jednak pewne – gdyby nie Jej Obecność na planie zdjęciowym te fotografie nigdy by nie powstały."
–
Dariusz Łaski
Więcej informacji:
www.rok.czestochowa.pl
Zobacz także:Konkurs naszego portaluTrwa Krajobraz PolskiĆwiczenia z widzeniaWykład o fotografii warszawskiejKolej Transsyberyjska w LunieBalkan PlaygroundWernisaż Punktu widokowegoZamojski KontekstOstatni festiwalowy weekendFestiwal TERRAGrand Prix Fotofestiwal 2017Jury Fotofestiwalu 2017Tym razem PatagoniaNY we Wrocławiu