Spotkania przeprowadzone zostaną w sali multimedialnej Galerii Sztuki Zachęta,
wejście od ul. Burschego. Wstęp jest bezpłatny, a konferencja będzie w języku polskim i angielskim, tłumaczona symultanicznie.
Wystawa "
Wojciech Zamecznik. Foto-graficznie" pokazuje twórczość tego autora ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy projektowaniem graficznym a fotografią. Choć Zamecznik nie był profesjonalnym fotografem, to wykonane przez niego liczne zdjęcia dobrze ukazują atmosferę swoich czasów; widać w nich także inspiracje konkretnymi nurtami fotografii powojennej. Konferencja towarzysząca wystawie ma przywołać szeroki, międzynarodowy kontekst twórczości polskiego artysty. Z jednej strony, składała się nań fotografia subiektywna, animowana w Europie przez Otto Steinerta, z drugiej — fotografia dokumentalna spod znaku wystawy
Rodzina człowiecza Edwarda Steichena, ale także eksperymenty ze światłem László Moholy-Nagya. Dzięki wystąpieniom wybitnych znawców tych tematów, a także udziałowi polskich specjalistów od fotografii okresu powojennego, na konferencji pojawi się kilka równolegle prowadzonych wątków, co pozwoli na pogłębione zrozumienie twórczości Zamecznika. Na tym tle przedstawiona zostanie historia pracy związanej z opracowaniem archiwum artysty, wystawa indywidualna Zamecznika w Zachęcie oraz projekt wystawy w Musée de l’Elysée w Lozannie.
|
Wojciech Zamecznik |
PROGRAM KONFERENCJI
- 10–10.15 Wprowadzenie: Hanna Wróblewska (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki), Karolina Ziębińska-Lewandowska (Musée national d’art moderne, Centre Pompidou, Paryż);
-
10.15–10.45 Piotr Rypson (Muzeum Narodowe w Warszawie) Berman: montażysta opozycji – montażysta władzy; - 10.45–11.15 Kamila Leśniak (Muzeum Lubelskie w Lublinie) Rodzina człowiecza / The Family of Man w Polsce. Fotografia humanistyczna pomiędzy awangardą a propagandą;
- 11.15–11.45 Matthiew Witkovsky (Art Institute Chicago) Znaki elementarne: pisanie jako medium w twórczości László Moholy-Nagya;
- 11.45–12.15 Florian Ebner (Museum Folkwang Essen) „Czysta kreacja fotograficzna” w niemieckiej fotografii po II wojnie światowej. Powszechna propaganda i nieustające eksperymenty;
- 12.15 Dyskusja;
- 13–14.30 Przerwa;
- 14.30–15 Karolina Ziębińska-Lewandowska (Musée national d’art moderne, Centre Pompidou, Paryż), Wojciech Zamecznik widziany poprzez archiwum;
- 15–15.30 Anne Lacoste (Musée de l’Elysée, Lozanna) Wojciech Zamecznik: Fotografia pod każdą możliwą postacią;15.30 Dyskusja;
PRELEGENCI
- Piotr Rypson – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, od 2012 roku zastępca dyrektora ds. naukowych w Muzeum Narodowym w Warszawie.
- Kamila Leśniak – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie historii sztuki, autorka tekstów krytycznych, redaktorka.
- Matthew S. Witkovsky – kieruje działem fotografii w Art Institute of Chicago. Współpracuje z tym ośrodkiem także jako kurator przy przygotowaniu wystawy retrospektywnej poświęconej twórczości László Moholy-Nagya, której wernisaż odbędzie się w październiku.
- Florian Ebner – od 2012 roku dyrektor zbiorów fotografii Museum Folkwang Essen. (Mis)Understanding Photography. Works and Manifestos (2014).
- Karolina Ziębińska-Lewandowska – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie historii sztuki. Od 2014 roku kuratorka działu fotografii w Musée national d’art moderne, Centre Pompidou.
- Anne Lacoste – doktor historii sztuki, od 2011 roku kuratorka Musée de l’Elysée.
Więcej informacji:
www.zacheta.art.pl
Zobacz także:Dziś wernisaż we WarszawiePauArt, czyli digitalizacja grafik i fotografiiPejzaże Toskanii i MorawWstyd we WrocławiuSlajdy w LunieKoleją przez SyberięWykład o fotografii mikroskopowejWiosenny pejzaż – konkurs Fotografuj.plDostrzeż głębię!Konferencja "Manipulacja w fotografii"