Koronnym argumentem zwolenników tezy o upadku systemu Sigmy wraz z przetwornikiem Foveon X3 był zawsze niedostatek megapikseli. Mimo nowatorskiej konstrukcji, już od dłuższego czasu sensory stosowane w lustrzankach Sigmy miały znacznie mniejszą rozdzielczość od konkurencyjnych układów. Wydawało się, że tego stanu rzeczy nic już nie zmieni – wykupienie Foveona przez Sigmę niczego na pozór w tej kwestii nie zmieniło. Kolejne modele aparatów z przetwornikiem X3 wciąż miały „megapikselowe” zaległości.
Zaprezentowany właśnie korpus SD1 pokazał, że Sigma wcale nie złożyła broni, a zainwestowane w Foveona pieniądze nie zostały zmarnowane. Zastosowany w nim sensor ma rozdzielczość 4800×3200 punktów, co daje zupełnie przyzwoite 15,3 megapiksela. Jednak specyfika sensora X3 powoduje, że obraz budowany jest przez 46 milionów elementów światłoczułych – i tym samym na długo Sigma zajmuje pozycję megapikselowego lidera w klasie APS-C. Warto zauważyć, że przy okazji sam sensor został powiększony, i obecnie daje przelicznik ogniskowej równy 1,5x. Za obróbkę obrazu odpowiadać będą dwa procesory obrazowe TRUE II. Zdjęcia zapisywane są tradycyjnie na kartach CF, przy czym zapewniono obsługę trybu UDMA. Nowy, flagowy korpus Sigmy dorobił się również nowego układu pomiaru AF – teraz będzie to jedenaście punktów krzyżowych. Pryzmatyczny wizjer zapewnia pokrycie 98% kadru przy powiększeniu 0,95x. Duży, trzycalowy ekran LCD ma niestety rozdzielczość jedynie 460 tys. punktów, zatem pod tym względem SD1 ustępuje konkurencji. Sam korpus jest wykonany ze stopów magnezu i uszczelniony.
Serwis poświecony DP1: www.sigma-sd.com
Strona producenta: www.sigmaphoto.co.jp
Zobacz także:Trzy nowe obiektywy Panasonic dla systemu Micro 4/3Fotografia 3D w Lumixie G2 i super szybkość dla obiektywu Lumix G Vario HD 14-140Lumix DMC-GH2 - nowa edycja filmowego kompaktu PanasonicaV-Lux 2 – nowy hiperzoom marki LeicaLEICA D-LUX 5 – kompaktowy dla wymagającychSamyang AE 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC – pełna współpraca z lustrzankami NikonaLeica APO-MACRO-SUMMARIT-S 120 mm f/2.5 – jasna "stałka" dla profesjonalistówSamyang V-DSLR 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS - superszerokokątny obiektyw dla filmowcówFUJIFILM FinePix X100 – cyfrak w stylu retro dla zawodowcówSamyang 35 mm F1.4 AS UMC - jasny obiektyw na każdą okazję