Organizowany w Łodzi Fotofestiwal to już trzecia, duża fotograficzna impreza odbywająca się w maju - równolegle do krakowskiego
Miesiąca Fotografii oraz warszawskiego
Festiwalu Fotografii Artystycznej. Łódzka impreza oficjalnie startuje
15 maja 2008 i trwać będzie przez dwa tygodnie. Organizatorzy zapraszają na
uroczyste otwarcie o godzinie 17:00 do łódzkiego Art Center przy ul. Tymienieckiego 3.
W Łodzi będzie można obejrzeć kilkadziesiąt wystaw, uczestniczyć w warsztatach, wykładach, aukcji zdjęć, pokazach slajdów, przeglądzie portfolio oraz w koncertach.
Główny weekend festiwalu zaplanowano na 15-18 maja. Charakterystyczną częścią programu jest – jak co roku – także Fabryka Fotografii. Jest to wystawa prezentująca dorobek szkół fotograficznych. Festiwalowe wydarzenia odbywają się w całym mieście, a najważniejsze wystawy prezentowane są w kompleksie XIX-wiecznych fabryk Łódź Art Center.
|
Prezentacja ''China Photo'', fot. Chen Nong, zdjęcie z cyklu ''Shan Xia''. |
Tematem przewodnim tegorocznej edycji imprezy będzie fotografia chińska. Oprócz wspomnianego cyklu wystaw, podczas festiwalu będą miały miejsce inne interesujące wydarzenia, takie jak: prezentacja prac laureatów Grand Prix Fotofestiwalu, cykl spotkań młodych artystów z uznanymi autorytetami w dziedzinie fotografii (pod nazwą Przegląd Portfolio) oraz wiele wystaw towarzyszących.
Program główny – "Made in China"
Oś festiwalu, którą stanowi fotografia chińska tworzą dwie duże wystawy, których tematem jest Państwo Środka. Pierwsza z nich nosi nazwę
China Photo i prezentuje dokonania 12 wybitnych chińskich fotografów.
- Chen Nong, "Shan Xia" – seria fotografii przedstawiającej aktorów w kostiumach teatralnych stylizowanych na podobieństwo do figur z tzw. Muzeum Armii Terakotowej. Całość odznacza się bardzo nietypową kolorystyką związaną z faktem, iż twórca wykonał sam i zgodnie ze swoim zamysłem zaprezentowane odbitki srebrowej.
- Feng Bin, "Hutongi nocą" – fotodokumentalna seria prezentująca stare dzielnice Pekinu o tradycyjnej zabudowie.
- Haibo Yu, "Pracownie artystów" – cykl zdjęć prezentujących miejsca, w których tworzone są obrazy zarówno związane z tradycją (np. wręczane jako prezent z okazji chińskiego Nowego Roku), jak i masowo powstają kopie dzieł zachodnich mistrzów.
- Wei deZhi, "Bez Tytułu" – kolekcja miniaturowych fotografii o rozmiarach znaczków pocztowych przedstawiających znikające hutongi.
- Jiang Zhenqing, "Poławiacze" – dramatyczny fotoreportaż prezentujący życie poławiaczy krewetek i małży.
- Liu Lijie, "Kolejny odcinek" – fotograficzną opowieść o marzeniach, nadziejach i dorastaniu młodej dziewczyny
- Meng Jin, "Pokój z widokiem" – cykl ukazujący w sposób metaforycznych zaginioną chińską przeszłość sprzed czasów Rewolucji Kulturalnej.
- Peng Xiangjie, "Światy cyrkowe " – seria zdjęć ukazujących życie artystów cyrkowych na przestrzeni kilku lat.
- Wang Tong, "Mao na ściane" – ukazana za pomocą tradycyjnej chińskiej "malarskiej" kolorystyki fotograficzna opowieść o najbardziej charakterystycznym symbolu nowoczesnych Chin.
- Zeng Han, "Scenki kostiumowe, Jednostka" – fenomen cosplayu, czyli zjawiska obecnego we współczesnej kulturze młodzieżowej polegającego na przebieraniu się w kostiumy bohaterów z komiksów, filmów animowanych i gier wideo. Seria zdjęć przedstawia postacie sportretowane na dachu wysokościowca, symbolizujące młode pokolenie anonimowych mieszkańców wielkich chińskich metropolii.
- Yao Lu, "Tradycyjny, chiński krajobraz" – przewrotny tytuł wystawy kryje w sobie zdjęcia stworzonych cyfrowo obrazów znanych miejsc szyderczo zniekształconych nienaturalnymi materiałami, takimi jak plastik, czy siatka. Wystawa zdjęć łączących tradycję, naturę i nowoczesność na zupełnie nieoczekiwanym poziomie.
- Lu Jun, "Jak daleko od nas?" – wykonane bez angażowania tradycyjnej fotografii pejzaże (artysta korzysta wyłącznie z techniki chemigrafii i technik komputerowych) tworzone na podobieństwo tradycyjnych chińskich dzieł sztuki.
|
Prezentacja ''China Photo'', fot. Haibo Yu ''Pracownie artystów''. |
Drugą wystawą zbiorczą składającą się na główny program festiwalu jest
Western eye on east, czyli przedstawiony za pomocą zdjęć zachodnich fotografów punkt widzenia świata zewnętrznego na Chiny i problemy tego kraju. Na wystawę, której kuratorem jest Krzysztof Candrowicz złożą się prace dziesięciu artystów:
- Wolfgang Zurborn (Niemcy), "Przyszłość przeszłości 2006-2007" – fotoreportaż przedstawiający życie mieszkańców Pekinu i Sznghaju.
- Harvey Benge (Nowa Zelandia), "Opowieść o Chinach" – cykl składający się ze 106 fotografii zestawionych w dyptyki i zmontowanych w ciąg narracyjny. Prezentuje zmiany i kontrasty dostrzeżone przez artystę podczas podróży po Państwie Środka w latach 2006-2007.
- Virgilio Ferreira (Portugalia), "Pielgrzymi codzienności" – seria zdjęć przedstawiających w sposób symboliczny życie w wielkiej chińskiej metropolii.
- Ernst Fischer (Szwajcaria), "Listopad nr 1" – kolekcja zdjęć wykonanych przez artystę podczas podróży do miasta Linfen w prowincji Shanxi.
- Oyvind Hjelmen (Norwegia), "Podróż gdzie indziej" – cykl mający na celu ukazać Chiny jako przykład miejsca obcego i nieznanego dla przybysza z zewnątrz.
- Ferit Kuyas (Szwajcaria), "Miasto ambicji - Przewijanie do przodu w Chinach" – fotograficzny zapis wizyty w jednym z największych miast świata, Chongqing.
- Bogdan Konopka (Polska), "Chiny. Imperium szarości" – zapis pięciu podróży do Chin w latach 2003-2007, trwających łącznie siedem miesięcy. Cykl ukazuje przede wszystkim życie na chińskiej prowincji.
- Nathalie Latham (Australia), "Mówiąc przez wodę" – seria zdjęć prezentujących w symboliczny sposób problemy cenzury politycznej, obyczajowej i emocjonalnej w Chinach
- Marrigje de Maar (Holandia) "Ogon Smoka" – cykl fotografii z Chin Zachodnich. Jest to druga część projektu, którego pierwszą zdjęcią była słynna kolekcja fotografii zebranych i opublikowanych pod nazwą Garderoba Cesarza.
- Nadav Kander (Wielka Brytania) "Chiny, Rzeka Jangcy" – fotograficzna kronika nieodwracalnych zmian, jakich w ostatnich latach podlega Państwo Środka.
|
Prezentacja ''Western eye on east'', fot. Nadav Kander ''Chiny, Rzeka Jangcy''. |