21 kwietnia 2006 roku norweski tankowiec wyłowił człowieka dryfującego na prymitywnej tratwie. Rozbitek znaleziony został w duńskiej cieśninie Skagerrak, oddzielającej Danię od Szwecji i Norwegii. Media spekulowały na temat tożsamości „tajemniczego mężczyzny” jednak rozbitek nigdy się do niej nie przyznał jak i nie ujawnił kraju pochodzenia. Nie posiadał żadnych dokumentów i twierdził min., że pochodzi z Kalifornii (USA) i został dwa lub trzy dni wcześniej porzucony na morzu przez załogę angielskiego statku, którym płynął.
Wystawa „Dryfując” duńskiego duetu Nielsen & Johnsen podejmuje temat innego, wyrzuconego poza granice systemu. Człowieka funkcjonującego na marginesie, na granicy ogólnie przyjętych norm i zasad. Kraje zachodnie budują coraz szczelniejsze granice, a miliony ludzi wyrusza w podroż do Europy w poszukiwaniu bezpiecznego życia. Nawiązując do wydarzenia z 2006 roku artystki zadają wiele egzystencjonalnych pytań, które dziś po prawie 10 latach wydają się być nadzwyczaj aktualne. Historia znalezionego człowieka zwraca uwagę na sytuację osób będących częścią systemu, a jednak na jego obrzeżach, ich uprzedmiotowienia i braku reprezentacji tych, którzy nie mają prawa głosu. Co znaczy tożsamość narodowa i pochodzenie w obliczu przymusu ucieczki.
|
Dryfując, fot. Hanne Nielsen, Birgit Johnsen |
Hanne Nielsen i Birgit Johnsen zwracają też uwagę na alternatywne sposoby konstruowania historii, metody budowania dyskursu publicznego, to co oficjalne kontra prywatne. Ujęcia aktora odgrywającego odnalezionego mężczyznę łączą się z wypowiedziami przedstawicieli norweskich i szwedzkich instytucji, które brały czynny udział w ratowaniu rozbitka. Artystki chciały zakłócić linearną, oficjalną wersję przedstawienia historii. Obrazy pojawiające się niechronologicznie, przeplatane kontemplacyjnymi kadrami, ujawniają pewne ślady, lecz do widza należy ułożenie własnej wersji wydarzeń.
W ramach wystawy „Dryfując” zaprezentowane zostaną dodatkowo dwie ważne dla twórczości Hanne Nielsen oraz Birgit Johnsen prace.
„Camp Kitchen” („Kuchnia Polowa”), jedna z ostatnich i najbardziej politycznie zaangażowanych realizacji oraz
„Grinding Onions" („Obieranie Cebuli”) pochodząca z wcześniejszego okresu ich twórczości.
Wernisaż: 9.10.2015 godz. 18.00
Miejsce: CSW Łaźnia,
Adres: ul. Jaskółcza 1, Gdańsk;
Termin wystawy: 9.10 – 22.11.2015,
Godziny otwarcia: wt.-śr. i pt.-ndz. 12.00-18.00, czw. 12.00-20.00
Kuratorka: Aleksandra Księżopolska
Więcej informacji:
www.laznia.pl
Zobacz także:Zmiana terminu wystawy "Tradycje wystawiennicze..."Dziś otwarcie wystawy "Prawa człowieka. Dostrzegam. Dziedzictwo"Tradycje wystawiennicze we WrocławiuRuszyła wystawa "W buku nadzieja"Dziś startują trzy wystawy!Wernisaż wystawy Diany LelonekWystawa "Z Pola Walki" Mariusza HermanowiczaWernisaż wystawy "A w tle pałac"Wernisaż wystawy "Autoportret" Michaliny HendrysPodniebna wystawa w Lex GalleryTrwa wystawa artystów Bliskiego WschoduDziś otwarcie wystawy "They were" Borysa MakaregoW sobotę rusza wystawa "Rzeczywistość tego dnia" Alexandra SimoesaWystawa "Fotografia Wileńska..."Wernisaż wystawy Jacka FotyLeica Street Photo: rozstrzygnięcie konkursu i wystawaDwie wystawy Edwarda Warownego w WarszawieRozpoczyna się wystawa "Pionierzy Stereofotografii"