Badania zlecone przez Nikona (zrealizowane przez firmę Opinion Matters w dniach 7–14 sierpnia 2009 r. na grupie 12 259 dorosłych osób dysponujących dostępem do Internetu) pokazały, że 26% polskich internautów i 28% europejskich prosi znajomych o usunięcie z Sieci zdjęć, które im się nie podobają. Jednocześnie Polacy znacznie częściej niż respondenci z innych krajów chcieliby mieć możliwość zatwierdzenia takich fotografii zanim trafią do Sieci (odpowiednio 14% Polaków i 8,3% respondentów z innych krajów). Co więcej, aż 19% ankietowanych Polaków zadeklarowało chęć zachowania pełnej kontroli nad "osobistą marką" poprzez prezentowanie tylko swoich samodzielnie wykonanych zdjęć. Wynik ten jest ponad dwukrotnie wyższy od średniej europejskiej, która wynosi 8,8%.
Ile i co fotografujemy
Także pod względem liczby robionych zdjęć Polacy wyprzedzają Europejczyków. Jak pokazały badania, 55% użytkowników aparatów w Polsce wykonuje 25–100 zdjęć miesięcznie, przy średniej europejskiej 40,4%. Jednocześnie Polacy najczęściej spośród innych badanych nacji fotografują podróże i krajobrazy (83,5%) – zdjęcia tego typu wykonuje 68,3% Europejczyków, najrzadziej zaś mieszkańcy Holandii (56,5%) i Wielkiej Brytanii (59,4%). Drugie miejsce pod względem popularności zajmują zdjęcia rodzinne (61,3%). Aż 74,2% Rosjan i 67% Norwegów wybiera taką tematykę, podczas gdy Brytyjczycy i Holendrzy są nią najmniej zainteresowani (odpowiednio 49,4% i 48,6%). Kolejnym popularnym tematem zdjęć Europejczyków są znajomi (55,9%). Również w tym wypadku przyjaciół najczęściej fotografują Rosjanie i Norwegowie (odpowiednio 73% i 67,9%), natomiast najmniej skłonni są do tego mieszkańcy Holandii (38%) i Wielkiej Brytanii (37,6%).
Współczesna fotografia a kultura
Wyniki badań zleconych przez firmę Nikon skomentował Martin Lister, ceniony badacz fotografii i kulturoznawstwa: "Ekran aparatu przypomina pomniejszoną stronę albumu fotograficznego, ponieważ może na niego patrzeć tylko niewielka grupa osób znajdujących się w małej odległości. Z drugiej strony, popularne są również prezentacje zdjęć. Obrazy są wtedy wyświetlane w powiększeniu, dzięki czemu stają się bardziej atrakcyjne i może je oglądać większa grupa osób.
Nasze zdjęcia, szczególnie te wykonywane przez młodszych użytkowników, nie są już bezpiecznie przechowywane w rodzinnych lub osobistych albumach, dostępnych wyłącznie dla bliskich znajomych i krewnych. Obecnie fotografie udostępnione w Sieci trafiają do przestrzeni częściowo publicznej. Zdjęcia są oglądane nie tylko przez członków rodziny, ale także przez duże grupy użytkowników i dalszych znajomych.".
"Netykieta" fotograficzna
Wyniki badań zleconych przez Nikona skonsultowane zostały z wydawnictwem Debrett’s specjalizującym się w kwestiach etykiety. Jo Bryant, specjalista ds. etykiety, podkreślił, że podczas publikowania zdjęć w sieci trzeba pamiętać o zasadach tzw. "etykiety" fotograficznej, postępując w sposób nienaruszający godności innych osób. Jej główne zasady to:
- Nie należy publikować zawstydzających zdjęć innych osób bez ich zgody.
- Trzeba upewnić się, że zdjęcia przeznaczone do opublikowania w Internecie mogą być oglądane przez wszystkich użytkowników.
- Obecni i potencjalni przełożeni, członkowie rodziny i znajomi mogą oglądać udostępnione zdjęcia, zatem nie należy publikować niewłaściwych fotografii.
- Nie należy udostępniać zbyt dużej liczby autoportretów – takie osoby mogą zostać uznane za narcystyczne, a nie interesujące.
- Przed opublikowaniem lub wyświetleniem zdjęć przy użyciu projektora warto pomyśleć o tym, jak zareagują na nie inne osoby.
Ciekawostki płynące z badań NIKONA
- Najbardziej narcystyczny naród to Rosjanie. To oni wykonują najwięcej autoportretów (34,2%). Kolejną pozycję zajmują Austriacy (24,9%). Na drugim końcu skali znajdują się Francuzi (8,6%) i Brytyjczycy (5,6%).
- Fotografia intymna i erotyczna jest atrakcyjna dla 7,5% Europejczyków. Taka tematyka jest najpopularniejsza wśród Rosjan (14,4%) i Greków (11,9%). Mieszkańcy Wielkiej Brytanii i Szwecji są bardziej pruderyjni, ponieważ zdjęcia tego rodzaju wykonuje odpowiednio 2,8% i 4,6% Brytyjczyków i Szwedów.
Zobacz także:Akademia Nikona – start jeszcze przed rokiem akademickimAktualizacje programów Nikon Capture NX, Thumbnail Selector i WT-4 Setup UtilityOpublikowano Nikon Camera Control Pro 2.6.0Polacy nagrodzeni w konkursie Nikon Photo Contest InternationalNowe wersje oprogramowania Nikon ViewNX oraz Nikon TransferNikon COOLPIX S70 – z dużym dotykowym ekranem OLEDNikon COOLPIX S640 – błyskawiczny start i szybki autofokusNikon COOLPIX S570 – propozycja dla początkującychNikon COOLPIX S1000pj – pierwszy aparat z projektoremNikon D300S, czyli D300 po liftinguNikon D3000 – tania lustrzanka dla początkujących