Pancerna budowa, nowa migawka
Reporterskie lustrzanki Nikona zawsze charakteryzowały się iście pancerną budową, i pod tym względem D4 nie zawodzi. Podstawą konstrukcyjna aparatu są odlewy ze
stopów magnezu, a wszystkie połączenia części obudowy, pokrętła i przyciski zaopatrzone zostały w
uszczelki zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń i wilgoci do wnętrza aparatu.
|
Podstawą konstrukcyjną D4 jest solidny magnezowy szkielet. |
Nowością jest ogromny wyświetlacz LCD na tylnej ściance aparatu – jego przekątna to 3,2 cala (8 cm). Towarzyszy mu czujnik poziomu zewnętrznego oświetlenia, automatycznie dopasowujący jasność podświetlenia do panujących warunków.
Oczywiście, aparat reporterski jakim jest D4 musi wytrzymać długą i intensywną eksploatacje. Nic zatem dziwnego, iż D4 wyposażono w nowo opracowaną
migawkę. Do jej budowy wykorzystano kompozyty kevlarowo/węglowe, a jej żywotność producent ocenia na 400 000 cykli pracy. Czas jej otwarcia jest typowy: od 1/8000 s do 30 s, a
najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową to 1/250 s. Nową migawkę wyposażono w układ autodiagnostyki monitorujący jej kondycję, zredukowano również zapotrzebowanie na energię gdy pozostaje dłuższy czas otwarta podczas korzystania z podglądu LiveView i filmowania.
Filmowanie bez kompresji
Cyfrowe lustrzanki coraz częściej wykorzystywane są do realizacji produkcji filmmowych. Pewną przeszkodą w tym zastosowaniu jest ograniczona pojemność nośników pamięci, co wymusza dość
silną kompresję rejestrowanego materiału. By umożliwić rejestrację materiału w najwyższej jakości, D4 dysponuje wyjściem czystego,
nieskompresowanego sygnału na złączu HDMI (bez informacji dodatkowych typowych dla podglądu LiveView). Sygnał taki może być zapisywany za pomocą profesjonalnych rekorderów filmowych.
Z tym sposobem zapisu materiału wideo związana jest inna filmowa nowość w D4 – Power Aperture. Oznacza ona, że w trakcie filmowania (w trybie ekspozycji M lub A) można
sterować wartością przysłony z dokładnością do 1/8EV. Niestety, funkcja ta jest niedostępna podczas rejestrowania materiału na karcie pamięci.
|
Nowością w D4 jest możliwość precyzyjnej regulacji wzmocnienia dźwięku wraz ze wskaźnikiem wysterowania. |
Materiał filmowy kompresowany jest kodekiem h.264 z wykorzystaniem klatek B, jakość Full HD (1080p) dostępna jest w trybach 30p, 25p oraz 24p, natomiast HD (720p) w trybach 60p, 50p oraz 25p. Dźwięk towarzyszący materiałowi filmowemu zapisywany jest z bezstratną kompresją PCM. Nowością jest możliwość regulacji
wzmocnienia dźwięku w trakcie filmowania, a także gniazdo słuchawkowe pozwalające na odsłuch rejestrowanej ścieżki dźwiękowej. W stosunku do starszych aparatów Nikona zwiększona została
dokładność regulacji wzmocnienia dźwięku, teraz odbywa się w skali 20-stopniowej, do dyspozycji mamy też linijkowe wskaźniki wysterowania.
Ciekawostką jest możliwość wyboru
trzech trybów kadrowania w trakcie filmowania. W pierwszym z nich szerokość kadru filmowego odpowiada kadrowi FX, w drugim ograniczona zostaje do kadru DX, w trzecim zaś zajmuje centralny wycinek kadru o szerokości 1920 pikseli (co odpowiada przelicznikowi ogniskowej 2,7x).