Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Aparaty i kamery  >  Nikon D4 – nowa reporterska lustrzanka Nikona


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Nikon D4 – nowa reporterska lustrzanka Nikona
Dodał: Marcin Pawlak 06.01.2012



Pancerna budowa, nowa migawka
Reporterskie lustrzanki Nikona zawsze charakteryzowały się iście pancerną budową, i pod tym względem D4 nie zawodzi. Podstawą konstrukcyjna aparatu są odlewy ze stopów magnezu, a wszystkie połączenia części obudowy, pokrętła i przyciski zaopatrzone zostały w uszczelki zapobiegające przenikaniu zanieczyszczeń i wilgoci do wnętrza aparatu.

Podstawą konstrukcyjną D4 jest solidny magnezowy szkielet.

Nowością jest ogromny wyświetlacz LCD na tylnej ściance aparatu – jego przekątna to 3,2 cala (8 cm). Towarzyszy mu czujnik poziomu zewnętrznego oświetlenia, automatycznie dopasowujący jasność podświetlenia do panujących warunków.


Oczywiście, aparat reporterski jakim jest D4 musi wytrzymać długą i intensywną eksploatacje. Nic zatem dziwnego, iż D4 wyposażono w nowo opracowaną migawkę. Do jej budowy wykorzystano kompozyty kevlarowo/węglowe, a jej żywotność producent ocenia na 400 000 cykli pracy. Czas jej otwarcia jest typowy: od 1/8000 s do 30 s, a najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową to 1/250 s. Nową migawkę wyposażono w układ autodiagnostyki monitorujący jej kondycję, zredukowano również zapotrzebowanie na energię gdy pozostaje dłuższy czas otwarta podczas korzystania z podglądu LiveView i filmowania.


Filmowanie bez kompresji
Cyfrowe lustrzanki coraz częściej wykorzystywane są do realizacji produkcji filmmowych. Pewną przeszkodą w tym zastosowaniu jest ograniczona pojemność nośników pamięci, co wymusza dość silną kompresję rejestrowanego materiału. By umożliwić rejestrację materiału w najwyższej jakości, D4 dysponuje wyjściem czystego, nieskompresowanego sygnału na złączu HDMI (bez informacji dodatkowych typowych dla podglądu LiveView). Sygnał taki może być zapisywany za pomocą profesjonalnych rekorderów filmowych.
 
Z tym sposobem zapisu materiału wideo związana jest inna filmowa nowość w D4 – Power Aperture. Oznacza ona, że w trakcie filmowania (w trybie ekspozycji M lub A) można sterować wartością przysłony z dokładnością do 1/8EV. Niestety, funkcja ta jest niedostępna podczas rejestrowania materiału na karcie pamięci.

Nowością w D4 jest możliwość precyzyjnej regulacji wzmocnienia dźwięku wraz ze wskaźnikiem wysterowania.

Materiał filmowy kompresowany jest kodekiem h.264 z wykorzystaniem klatek B, jakość Full HD (1080p) dostępna jest w trybach 30p, 25p oraz 24p, natomiast HD (720p) w trybach 60p, 50p oraz 25p. Dźwięk towarzyszący materiałowi filmowemu zapisywany jest z bezstratną kompresją PCM. Nowością jest możliwość regulacji wzmocnienia dźwięku w trakcie filmowania, a także gniazdo słuchawkowe pozwalające na odsłuch rejestrowanej ścieżki dźwiękowej. W stosunku do starszych aparatów Nikona zwiększona została dokładność regulacji wzmocnienia dźwięku, teraz odbywa się w skali 20-stopniowej, do dyspozycji mamy też linijkowe wskaźniki wysterowania.
 
Ciekawostką jest możliwość wyboru trzech trybów kadrowania w trakcie filmowania. W pierwszym z nich szerokość kadru filmowego odpowiada kadrowi FX, w drugim ograniczona zostaje do kadru DX, w trzecim zaś zajmuje centralny wycinek kadru o szerokości 1920 pikseli (co odpowiada przelicznikowi ogniskowej 2,7x).
Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.157s.