Dokumentalista Tomasz Wiech tworzy swoje fotografie w oparciu o bliską mu rzeczywistość. Inspiracje czerpie z miejsc, w których mieszka i żyje. Pasjonat podróży, kilka lat temu zaczął szukać absurdów w polskiej przestrzeni. Efektem jego poszukiwań był wydany w 2012 roku album zatytułowany “Polska. W poszukiwaniu diamentów”. Jego liczne prowadzone równolegle projekty jak i oscylujące wokół pojęcia utopii i systemu idealnego, serie prac (“Utopia”, “Autostrada”, “Welcome to Paradise”), zawsze zakotwiczone są w polskich realiach. Na wystawie pokazanych zostanie kilka
cykli fotografii Tomasza Wiecha, które składają się na próbę zmierzenia się artysty z wizją własnego kraju.
|
Tomasz Wiech, Polska. W poszukiwaniu diamentów, Nikiszowiec 2010 |
Prezentacja ponad
250 zdjęć w formie notatnika podkreśla wielowątkowość narracji i zaskakuje wyborem tematów. Banalne ujęcia chmur mieszają się z wystudiowanymi pejzażami, dokumentacją wydeptanych miejsc pielgrzymów czy powiększonymi fragmentami bilboardów reklamujących powstające osiedla. Z całości wyłania się opowieść o Polsce i choć jest ona bardzo osobista, widz może znaleźć w niej swoje punkty odniesienia.
|
Tomasz Wiech Welcome to Paradise, Kraków 2014, fragment reklamy Opolska Business Park |
Wideo “Polska” Pawła Żukowskiego jest dokumentacją performansu, który odbył się w 2012 roku. Grupa ubranych na biało, brodatych mężczyzn chaotycznie wykrzykuje słowo ”Polska”. Inspiracją do pracy było sportowe wydarzenie
Euro 2012, a praca pomyślana została jako przerywnik dla reklam na telebimach w strefie kibica. Jednak siła performansu zmieniła pierwotne intencje artysty, a widać to szczególnie teraz, gdy patrzymy na nią z perspektywy aktualnych rozgrywek partyjnych i debat o Polsce, jakie toczą się w mediach. Rytmiczna, zbiorowa deklamacja wykonywana podczas performansu zdaje się nawiązywać do idei chóru greckiego, który swoją obecnością akcentował znaczenie wspólnotowości i unifikację jednostki. Żukowski, poprzez pozornie zabawną kreację, wskazuje na fakt, że oprócz zależności pomiędzy zbiorowością a jednostką, słowa takie jak „Polska”, “patriotyzm”, “kraj ojczysty” czy “honor” są zbyt często używane, a ci, którzy je wypowiadają zapominają o ich prawdziwym znaczeniu.
|
Paweł Żukowski, kadr z filmu Polska 2012 |
TRAFO PLUG IN: TRAFO MEDIA LAB jest to druga, po TRAFO PLUG IN: PROJECT ROOM, cykliczna seria wystaw w Trafostacji Sztuki w
Szczecinie, która prezentuje dialog dwóch popularnych mediów:
wideo i fotografii. Program bada ich funkcję, kontekst i rolę oraz analizuje wzajemne relacje. Pokazuje, gdzie kończą się granice obu mediów, a gdzie mogą być one przekraczane. Celem jest również wywołanie dyskusji na temat miejsca wideo i fotografii w kontekście dominujących obecnie tendencji opartych na przekazie cyfrowym czy wirtualnym.
|
Tomasz Wiech Utopia, Kraków 2014 |
Co dwa miesiące począwszy od
30 stycznia 2015 roku TRAFO MEDIA LAB przedstawia dwóch wybitnych artystów młodego pokolenia. W ramach TRAFO MEDIA LAB pokazane już zostały prace Karola Komorowskiego i Alana Warburtona, Mateusza Kiszki i Urszuli Kozak, Filipa Ćwika i Volkana Kızıltunça oraz duetu Epectase (Corentin Fohlen i Jérôme Von Zilw) i Krzysztofa Maniaka. Aktualna edycja prezentuje prace Tomasza Wiecha i Pawła Żukowskiego, a kolejna pokaże twórczość Marka Kucharskiego i Dominiki Gęsickiej.
Wernisaż: 28 sierpnia 2015 (piątek) o godz. 19.00;
Wystawa: 29 sierpnia - 25 października 2015;
Miejsce: Trafostacja Sztuki w Szczecinie;
Adres: Świętego Ducha 4, Szczecin;
Godziny otwarcia: codziennie od 11.00 do 19.00;
Więcej informacji:
www.trafo.org
Kuratorka: Agata Ubysz