O kontekstach i znaczeniu podejmowanych przez Erwina Olafa wątków opowie w swoim wystąpieniu Krzysztof Miękus. Zapraszamy
30 maja 2014 r. o godz. 18.00 do Zielonej Bramy, Oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku na wykład w cyklu Rozmowy o Fotografii.
Pojęcie niesamowitości wprowadzili do teorii kultury Ernst Jentsch i Zygmunt Freud na początku XX wieku, wszelako dopiero w ostatnich kilku dekadach stało się ono jednym z kluczowych
tropów sztuki, architektury oraz technologii. To, co niesamowite, ma jednocześnie cechy czegoś dobrze znajomego i czegoś obcego, i tajemniczego. Wynikający z tego
dysonans poznawczy prowadzi do poczucia lęku i niepewności. Jak w przypadku spotkania z własnym sobowtórem, z trupem albo robotem, który jest zbyt podobny do żywej istoty. W moim wykładzie zamierzam przyjrzeć się sztuce Erwina Olafa
w kontekście współczesnych badań nad zjawiskiem niesamowitości.
Krzysztof Miękus
Krzysztof Miękus (rocznik 1975) – zawodowo związany z Warszawą i Gdańskiem. Artysta, kurator, dziennikarz, historyk nauki, doktorant gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W swoich działaniach artystycznych wykorzystuje różne media, głównie fotografię, wideo, instalację. Działa na pograniczu sztuk wizualnych i dokumentu. W 2003 roku opublikował wraz z historykiem i dziennikarzem Adamem Leszczyńskim książkę-reportaż Naznaczeni – Afryka i AIDS poświęconą ekonomicznemu i kulturowemu kontekstowi epidemii AIDS w Afryce. Był zastępcą i redaktorem naczelnym miesięcznika „Pozytyw poświęconego fotografii dokumentalnej i artystycznej, a w latach 2006–2007 – kuratorem galerii Yours w Warszawie. W Trójmieście zaznaczył swoją obecność w 2007 roku jako kurator Festiwalu Transfotografia. Współpracuje z takimi instytucjami, jak festiwal Miesiąc Fotografii w Krakowie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Sittcomm Award w Bratysławie, Rencontres Internationales de la Photographie w Arles, galeria Školska 28 w Pradze, galeria Jack Shainman w Nowym Jorku, Sirius Arts Centre w Cobh (Irlandia), Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Polska Akcja Humanitarna. Od 2011 roku koordynuje projekt Art+Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. W latach 2003–2011 wykładał historię fotografii oraz fotografię dokumentalną w Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie, a od 2013 roku wykłada historię fotografii w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, jednocześnie przygotowuje na tej uczelni doktorat pod kierunkiem Wojciecha Zamiary dotyczący zjawiska pesymizmu kulturowego. Od 2009 roku związany z miesięcznikiem „Malemen”, gdzie publikuje teksty poświęcone związkom kultury, nauki, polityki i ekonomii. Jest stypendystą Visegrad Fund, Asia-Europe Foundation, Ambasady Francji w Warszawie, Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury Pro Helvetia, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Miasta Chorzów oraz Instytutu Adama Mickiewicza.
Na wykład wstęp wolny. Zapraszamy także do odwiedzania wystawy.Zielona Brama, Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku, Ul. Długi Targ 24 , Gdańsk. Wystawa czynna do 15 czerwca 2014( wtorek – niedziela: 10.00–17.00, czwartek: 12.00–19.00).
Zobacz także:Artystyczne Nadodrze dla Brave FestivalAparaty Canon PowerShot G1 X Mark II i PowerShot S200 z akcesoriami w prezencieWernisaż wystawy fotografii Zdzisława BeksińskiegoWernisaż wystawy "Zofia, Jerzy i Inni", czyli Bolesław Dymiński przeciw niepamięciW ramach Nocy Otwartych Pracowni swoje drzwi nocą otwiera WI-MA