Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Aktualności  >  Wydarzenia  >  Fotografowie przeciwko nowej ofercie Getty Images


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Fotografowie przeciwko nowej ofercie Getty Images
Dodał: Jarosław Zachwieja 11.09.2007
Getty Images, jeden z największych internetowych serwisów stockowych (sprzedających masowo fotografie do użytku komercyjnego), przeprowadził w ostatnich tygodniach gruntowną reorganizację swojego serwisu i oferty. Przeciwko wprowadzeniu nowego typu licencji o nazwie web-res zaprotestowały organizacje reprezentujące interesy zawodowych fotografów.


Licencja ta jest przeznaczona dla osób wykorzystujących zakupione fotografie na łamach portali i innych serwisów internetowych. Opłata za nią jest jednorazowa i wynosi zaledwie 49 dolarów. W zamian otrzymujemy dostęp do zdjęć z wszystkich archiwów Getty Images w rozdzielczości 72 dpi i objętości 500 kb, czyli w zupełności wystarczającej dla stron WWW. Przyjęcie licencji web-res nie zwalnia kupujących z przestrzegania indywidualnej licencji towarzyszącej danemu zdjęciu (Royality Free, Rights-ready lub Rights-managed), która precyzuje dopuszczalny zakres wykorzystania danej fotografii.

Serwis GettyImages przeszedł w ostatnich tygodniach znaczną reorganizację. Doczekał się on, między innymi, zupełnie nowego wyglądu.

Przeciwko takiej ofercie serwisu zaprotestowały organizacje zrzeszające fotografów. W liście wystosowanym przez kilka czołowych stowarzyszeń fotograficznych domagają się one usunięcia z najnowszej oferty serwisu wszystkich zdjęć objętych licencją Right-managed, czyli najbardziej restrykcyjną, dopuszczającą użycie fotografii w jednym projekcie internetowym przez okres jednego roku.
 
Według przedstawionej argumentacji, oferta ta spowoduje obniżkę cen usług stockowych kierowanych do odbiorcy internetowego nawet o 95%, przez co spadnie rzeczywista wartość zdjęć na licencji Right-managed. Tego typu działalność owocuje bowiem niszczeniem rynku, zwłaszcza jeżeli jest prowadzona przez firmę dominującą w danym sektorze (a tak niewątpliwie jest w przypadku Getty Images). Tak gwałtowne obniżanie cen skutkuje też zmianą danego sektora rynku w sektor masowy, gdzie nie ma już miejsca na wyroby wysokiej jakości i - co za tym idzie - odpowiednio płatne.
 
Autorzy listu wskazują również na potrzebę uporządkowania i dopasowania cen do zmieniających się realiów rynku fotografii w Internecie. Jednak podkreślają jednocześnie, że nie może odbywać się to ze szkodą dla twórców. Rynek komercyjnej fotografii reklamowej jest obecnie jednym z najbardziej rozwijających się segmentów rynku medialnego. Dotyczy to zwłaszcza działalności w Internecie, gdzie wydatki na reklamę i promocję wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o około 30% w samej Wielkiej Brytanii i wynoszą obecnie ponad 4,7 miliona dolarów.

Strona WWW: www.gettyimages.com
Powrót do listy aktualności
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.393s.