Licencja ta jest przeznaczona dla osób wykorzystujących zakupione fotografie na łamach portali i innych serwisów internetowych. Opłata za nią jest jednorazowa i wynosi zaledwie 49 dolarów. W zamian otrzymujemy dostęp do zdjęć z wszystkich archiwów
Getty Images w rozdzielczości 72 dpi i objętości 500 kb, czyli w zupełności wystarczającej dla stron WWW. Przyjęcie licencji web-res nie zwalnia kupujących z przestrzegania indywidualnej licencji towarzyszącej danemu zdjęciu (Royality Free, Rights-ready lub Rights-managed), która precyzuje dopuszczalny zakres wykorzystania danej fotografii.
|
Serwis GettyImages przeszedł w ostatnich tygodniach znaczną reorganizację. Doczekał się on, między innymi, zupełnie nowego wyglądu. |
Przeciwko takiej ofercie serwisu zaprotestowały organizacje zrzeszające fotografów. W liście wystosowanym przez kilka czołowych stowarzyszeń fotograficznych domagają się one usunięcia z najnowszej oferty serwisu wszystkich zdjęć objętych licencją Right-managed, czyli najbardziej restrykcyjną, dopuszczającą użycie fotografii w jednym projekcie internetowym przez okres jednego roku.
Według przedstawionej argumentacji, oferta ta spowoduje obniżkę cen usług stockowych kierowanych do odbiorcy internetowego nawet o 95%, przez co spadnie rzeczywista wartość zdjęć na licencji Right-managed. Tego typu działalność owocuje bowiem niszczeniem rynku, zwłaszcza jeżeli jest prowadzona przez firmę dominującą w danym sektorze (a tak niewątpliwie jest w przypadku Getty Images). Tak gwałtowne obniżanie cen skutkuje też zmianą danego sektora rynku w sektor masowy, gdzie nie ma już miejsca na wyroby wysokiej jakości i - co za tym idzie - odpowiednio płatne.
Autorzy listu wskazują również na potrzebę uporządkowania i dopasowania cen do zmieniających się realiów rynku fotografii w Internecie. Jednak podkreślają jednocześnie, że nie może odbywać się to ze szkodą dla twórców. Rynek komercyjnej fotografii reklamowej jest obecnie jednym z najbardziej rozwijających się segmentów rynku medialnego. Dotyczy to zwłaszcza działalności w Internecie, gdzie wydatki na reklamę i promocję wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o około 30% w samej Wielkiej Brytanii i wynoszą obecnie ponad 4,7 miliona dolarów.
Strona WWW: www.gettyimages.com