By złamać dotychczasowy schemat myślenia o możliwościach percepcji osób niewidzących, posłużył się w tym celu
specjalistyczną frezarką CNC. Do konwersji czarno-białego obrazu cyfrowego na plik trzyosiowy, posłużył mu specjalny program, który zamieniał różnice tonalne na miary osi odpowiadającej wysokości. Tam, gdzie na zdjęciu występuje czarna plama, na wykonanej matrycy jest wypukłość, natomiast tam, gdzie na zdjęciu biała przestrzeń, na matrycy jest miejsce wklęsłe lub zależnie od zdjęcia - odwrotnie, czyli czarne zamieniono na wklęsłe a białe na wypukłe.
Praca nad matrycami była mozolna i wymagała od autora wielu prób i konsultacji z osobami niewidomymi. Autorowi zależało, by tak jak wspominałam na początku, przełożyć pojęcie światłocienia, będącego podstawą budowy fotografii (zwłaszcza czarnobiałej), na obiekt, dający możliwość zrozumienia tego zjawiska osobom niewidzącym.
|
aut. Rafał Kuszpyt |
Jaki jest efekt ostateczny? Z pewnością dla mnie jako osoby widzącej, możliwość oglądania prac autora i ich dotykanie wydaje się czymś intrygującym i inspirującym. Czy osoby niewidzące odwiedzające Galerię będą miały podobne odczucia? Tego nie wiem, ale z pewnością zachęcam do odwiedzin Galerii oraz rozmów o fotografii, by oba te światy - wizualny i wyobrażany mogły ze sobą lepiej koegzystować."
-
opis kuratorski Anny Wolskiej
Wernisaż: 4 stycznia, godzina 18.00
Termin wystawy: 4.01 - 11.02.2017
Miejsce: Galeria Obok ZPAF
Adres: Plac Zamkowy 8 Warszawa
Godziny otwarcia: wtorek - sobota: 14.00 - 19.00
Kurator: Anna Wolska
Więcej informacji:
www.go.zpaf.pl
Zobacz także:Czarnogóra na fotografiachZainspirowani Japonią - wynikiKonkurs ''Jesienna zaduma'' rozstrzygnięty!KFT - rozstrzygnięcie coraz bliżej"Obecność" obowiązkowa?Piątkowe otwarciaGrudniowy MyOlympusDziś wernisaże w dwóch galeriachWernisaż: Światło-CzułośćŚwieć się z EnergąWernisaż w Zielonej BramieDavid we WrocławiuPush The Sky Away