Wystawę prac finalistów KFT 2014/2015 będzie można oglądać w terminie
23 listopada 2015 – 23 stycznia 2016. Wernisaż zaplanowano na 23 listopada, na godzinę 18.00.
|
Fot. Jakub Wittchen, Collective Jumps, Poznań 2014 |
Oglądający - zdaniem kuratorki, Agnieszki Kubaś - powinni pamiętać, że
fotografowanie teatru to nie tylko nieustanna gra między aparatem a jego dysponentem, między konkretem scenicznym a ideą teatru, to przede wszystkim ciągłe balansowanie między postawą służebną wobec cudzego dzieła i autonomią fotografa-artysty.
|
Fot. Katarzyna Machniewicz, Room 40, reż M. Kuźmiński |
Wystawa prac szesnaściorga finalistów pierwszej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej prezentuje
pojedyncze fotografie zgłoszone do kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” oraz zestawy dokumentacyjne premier sezonu 2014/15. Zdjęcia ze spektakli teatrów dramatycznych, lalkowych i tańca, teatrów instytucjonalnych i grup amatorskich obok fotografii elementów scenografii i kostiumów oraz portretów aktorów podczas prób; fotografie, które utrwalają pracę wybitnych twórców kilku pokoleń, takich jak Grzegorz Jarzyna, Natalia Korczakowska, Pia Partum, Weronika Szczawińska, Cezary Studniak, Jerzy Zoń, Maciej Kuźmiński, ale także spektakle zrealizowane przez młodzież podczas integracyjnych warsztatów teatralnych, międzynarodowe koprodukcje oraz występy gościnne zagranicznych artystów – szczególne walory dokumentacyjne łączą się w nich z niezwykłą ekspresją i wyjątkową jakością estetyczną.
|
fot. Szymon Bogacz, Nadobnisie i koczkodany, czyli zielona pigułka, Jelenia Góra 2015 |
Z jednej strony teatralna fotografia, która inspiruje się modą i wykorzystuje rozmaite stylizacje, z drugiej –
fotografia silnie osadzona w realiach dokumentu i w przynależnych mu radykalnych założeniach realizacyjnych. Obie konwencje, oprócz intencji rejestrowania i porządkowania utrwalanego dzieła, wykorzystują – choć w różnym stopniu i na różne sposoby – zarówno dyskursywne, jak i poetyckie możliwości interpretacyjne fotografii. Z tej wielości wyłania się koncepcja nowego teatralnego widzenia i nowego widzenia teatru. Czy jednego, czy trafnie i czy w pełni – te pytania pozostają otwarte.
Wystawa towarzyszy obchodom
250-lecia teatru publicznego w Polsce.