„Prace Wojtka Moskwy są dla mnie ciekawym zjawiskiem udowodnienia ciągłej i nieprzerwanej wartości klasycznej fotografii czarno-białej. Atrakcyjny i egzotyczny temat jak Nepal, widziany na tysiącach turystycznych kolorowych zdjęć, na jego fotografiach nabiera szczególnej szlachetności." - Marek Grygiel
Od 2005 roku wyposażony w średnioformatowy, analogowy aparat Wojtek Moskwa przemierzył już tysiące kilometrów. Nie potrafił jednak nazwać tematu swoich fotografii, a decyzję kiedy nacisnąć spust podejmował intuicyjnie.
W 2012 roku wyjechał do Nepalu. W kilka miesięcy po wyprawie, wrócił do przywiezionego materiału fotograficznego. Zaczął zgłębiać zjawisko kremacji obecne w obu największych religiach tamtego regionu, doszedł do pojęcia sansary i znalazł sedno swych wędrówek.
|
Sansara Nepal, fot. Wojtek Moskwa |
Sansara - w hinduizmie i buddyzmie termin dosłownie oznacza nieustanne wędrowanie, czyli kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji, któremu od niezmierzonego okresu podlegają wszystkie żywe istoty włącznie z istotami boskimi (dewy). Po każdym kolejnym wcieleniu następne jest wybierane w zależności od nagromadzonej karmy. Według hinduistów dusza przechodzi przez coraz wyższe postacie od przedmiotu, przez postać rośliny, zwierzęcia, człowieka (i jeszcze parę wyższych). Hinduiści dążą do zakończenia sansary i zjednoczenia się na zawsze z Bogiem (Brahmanem). W buddyzmie wyzwolenie z sansary następuje dzięki kroczeniu szlachetną ośmioraką ścieżką, która prowadzi do nirwany. Sansarę w przeciwieństwie do nirwany cechuje występowanie cierpienia.
|
Sansara Nepal, Wojtek Moskwa |
Na wystawę składają się
kwadratowe fotografie w formatach od 20 cm do 90 cm. Zdjęciom towarzyszą osobiste teksty, które autor pisał ponad rok po wyprawie. Zawarł w nich historie towarzyszące ich powstawaniu oraz myśli i autobiograficzne wspomnienia pojawiające się w głowie podczas przygotowywania zdjęć do wystawy.
|
Sansara Nepal, Wojtek Moskwa |
Wojtek Moskwa - urodzony w Ełku w roku 1976. Fotografuje od 1991 roku. Choć jeszcze nie było oficjalnej premiery, prace z tego cyklu zostały już wyróżnione w konkursach: Pilzner Urquell International Photography Awards 2008 r. oraz Grand Prix Fotofestiwal 2015.
Zobacz także:Wystawa Czarne i BiałeWspólna wystawa w Galerii ŁakomscyThe Endless City317 days to MarsPrace Ludmiły PopielTargi FILM VIDEO FOTO w ŁodziFotograficzna interpretacja LemaFirlej w FirlejuParyż dla dwojga wg. Tadeusza KoniarzaDuchowe pogranicze