–
Moją intencją było wkroczenie na obszar zakazany, wejście w osobę portretowaną z brutalną siłą. Widzę portret i chcę widzieć jak portretowany, widzieć odbiorcę i jego zdziwienie –
twierdzi autor.
|
Odwróceni, fot. Z. Mackiewicz |
–
Opis drogi twórczej Zdzisława Mackiewicza wiele mówi o poszukiwaniach sztuki fotograficznej na progu XXI wieku rozpiętych między dążeniami do abstrakcji a reporterską rzeczowością. Nie wydaje się, aby jakikolwiek sposób patrzenia na fotografię artystyczną, działania na którymkolwiek polu poszukiwań był bardziej uprzywilejowany niż inny. Jednakże niezmiernie istotne, a może nawet najważniejsze wydaje się współcześnie ujawnianie swego stosunku do istoty medium – fenomenu cywilizacyjnego i kulturowego jednocześnie, jakim jest fotografia –
dodaje Jasiński.
|
Odwróceni, fot. Z. Mackiewicz |
Fotografia srebrowa jest obszarem poszukiwań twórczych od przeszło 170 lat. Można by było w jej historii odnaleźć wybitnych artystów, takich jak Man Ray czy Zbigniew Dłubak, których intuicje i realizacje są pokrewne poszukiwaniom Z. Mackiewicza z okresu, w którym posługiwał się on klasyczną fotografią czarno–białą. Jego prace powstające od 2007 r. są odzwierciedleniem idei work in progress – pracą w toku – obrazem mniej lub bardziej dostrzeganych codziennych czynności, podczas których rodzi się refleksja na temat istoty zmian obrazowania w fotografii cyfrowej, której początki sięgają 1969 r. i zbiegają się niemal z datą urodzin Z. Mackiewicza.
Więcej informacji:
www.zpaf.pl