Ostatnia w tym roku wystawa z cyklu TRAFO MEDIA LAB prezentuje
fotografie i instalację świetlną Marka Kucharskiego oraz wideo Dominiki Gęsickiej. Projekty obu artystów przetwarzają dostępne, istniejące już prace i wpisują się w powszechnie praktykowany nurt Appropriation Art (sztuka zawłaszczania). Punktem wyjścia stały się już istniejące filmy: Dominika Gęsicka wykorzystuje intymne wideo znalezione w domowym archiwum, natomiast Marek Kucharski bada dokumentalny zapis filmowy i za jego pośrednictwem opowiada zupełnie inną, niż zamierzona, historię.
Pięć fotografii Marka Kucharskiego to w rzeczywistości ujęcia wyjęte z archiwalnego filmu
NASA z 1969 roku "To Search out the Unknown", w którym to załoga statku Apollo 10 odbywa ostatni doświadczalny lot stanowiący próbę generalną przed zaplanowanym lądowaniem człowieka na księżycu.
|
aut. Marek Kucharski |
Jak pisze Dorota Perszko, wybrane przez Kucharskiego kadry nie wykazują żadnego związku z technicznym kontekstem filmu, poza reprezentacją własnej plastycznej wizualności. Stanowią pocztówkowe – a w czasie projekcyjnym filmu – ułamkowe wręcz widoki, będące jedynie przerywnikami we
właściwej promocji akcji kosmonautycznej. Artysta tworzy swoją własną historię, która wyjęta z kontekstu mogłaby być zinterpretowana na wiele sposobów, a różne formaty kadrów nie pozwalają na identyfikację ich pochodzenia. Choć wcześniej prezentowane na wydrukach, na wystawie w Trafostacji Sztuki fotografie Marka Kucharskiego są wyświetlane na ścianach z analogowych rzutników slajdów. Instalację dopełnia wypuszczony w niebo snop światła znajdujący się na ostatnim piętrze galerii.
|
aut. Marek Kucharski |
Wideo Dominiki Gęsickiej pochodzi z
cyklu "El pilón". Jego bohaterowie José i Antonio, dwaj przyjaciele, których łączy także praca - naprawiają deski do krojenia mięsa (po hiszpańsku pilón) w małym warsztacie w Barcelonie. Po godzinach ich zakład, wyposażony w łóżko, kamerę i lustra,
zamienia się w miejsce schadzek z okolicznymi prostytutkami.
|
aut. Dominika Gęsicka |