Galeria Asymetria w Warszawie zaprasza na t
rzecią odsłonę projektu Konstelacje. Na warstwach stworzonych przez Arno Gisingera (w kwietniu) i Bogdana Konopkę (w lipcu) pojawi się kolejna – tym razem autorstwa Tomasza Szerszenia.
Na fakturę dwóch poprzednich wystaw artysta naklei fotografie stanowiące część jego nowego cyklu poświęconego
nomadycznej architekturze tworzonej rok w rok na greckiej wyspie Samotraka – miejscu znanym wśród lokalnych „uciekinierów z cywilizacji”, „emigrantów wewnętrznych”, ale również wyspie w pobliżu której przebiegają szlaki tranzytu płynących z Turcji uchodźców.
|
Konstelacje |
Enigmatyczna architektura opuszczonych szałasów, zdaje się dialogować z zarysowaną w dwóch poprzednich odsłonach Konstelacji wizją emigracji i poszukiwania domu tudzież azylu jako paradygmatyczną dla dzisiejszych czasów. Tym samym domyka tę, rozłożoną na trzy wystawy i wzajemnie się naświetlającą, opowieść o losie artysty-emigranta, kryzysie zagrożonej faszyzmem Europy, ucieczce od nieuchronnego losu i – wreszcie – poszukiwaniu bezpiecznego azylu, miejsca czasowego wytchnienia.
– Bowiem jak pisał Walter Benjamin w liście do Maxa Horkheimera (z 31 stycznia 1937 roku), „będzie to raczej czas śnienia o bezpiecznym schronieniu przed bombami”…
Pusty znak obrazu, dla którego punktem wyjścia u Gisingera był cytat z korespondencji Benjamina nałożony na fotografię, a przez Konopkę ukryty w jego intymnych listach pisanych do córki na odwrocie ścinków fotografii, przeobraża się tu w pojedyncze obrazy schronienia, które okazują się powrotem do czasu śnienia fotografii, ostatniego obszaru życia, gdzie wszystko jeszcze jest możliwe – opisuje
kurator wystawy, Rafał Lewandowski.
Kurator: Rafał Lewandowski
Zobacz także:Leica Street PhotoNowa wystawa PANBeton i BarokRemizaDEBUTSBZ WBK Press Photo - wystawaNie jestem tą samą rzekąNiepozowaneUkryte we Wrocławiu100 x 10021 kartek… z kajecika…startUP