Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Olympus ZUIKO DIGITAL ED 18-180 mm 1:3.5-6.3


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Olympus ZUIKO DIGITAL ED 18-180 mm 1:3.5-6.3
Autor: Marcin Pawlak
Obiektywy typu hiperzoom, czyli takie które pokrywają zakresem ogniskowych zarówno kąty szerokie jak i fragment zakresu tele, to łakomy kąsek dla wielu fotoamatorów, którzy poszukują lekkiego i uniwersalnego "szkła". Niestety, wiele tego typu konstrukcji to obiektywy niezbyt wysokich lotów. Na ich tle zdecydowanie wyróżnia się konstrukcja marki Olympus, której test mieliśmy okazję przeprowadzić. Zapraszamy do lektury!

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Wszystkie nowoczesne lustrzanki mają możliwość wymiany obiektywów i nikogo nie trzeba długo przekonywać o zaletach takiego rozwiązania. Dzięki temu do każdego zastosowania możemy wykorzystać obiektyw najlepiej do niego przystosowany (więcej na ten temat pisaliśmy w naszym cyklu poradników Wiem co kupuję: obiektyw). Paradoksalnie takie podejście odnosi się również do sytuacji, gdy… nie chcemy wymieniać obiektywów. Oczywiście, wyspecjalizowane konstrukcje najlepiej sprawdzają się w określonych sytuacjach, jednak początkującego fotoamatora trudno jest przekonać do noszenia ze sobą "wagonu" obiektywów. Z tego powodu niemalejącą popularnością (pomimo krytycznych opinii formułowanych przez zawodowych fotografów) cieszą się uniwersalne obiektywy o dużym zakresie ogniskowych, pozwalające bez konieczności zmiany szkła wykonać zarówno szerokokątne ujęcie krajobrazowe jak i duże zbliżenie detalu.


Jedną z tego typu konstrukcji zaprojektowanej dla systemu 4/3, rozwijanego głównie przez firmę Olympus jest obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 18-180 mm 1:3.5-6.3. Obiektyw ten po uwzględnieniu współczynnika pozornego wydłużenia ogniskowej równego 2x oferuje zakres kątów widzenia odpowiadający obiektywowi o zakresie ogniskowych 36-360 mm, a więc zakres od średniego szerokiego kąta, aż do długiego teleobiektywu.

Solidna mechanika
Hiperzoom Olympusa jak na obiektyw o tak dużym zakresie ogniskowych, ma dość zwartą budowę. Jest to w dużej mierze zasługa mniejszego pola obrazowego niż jest to wymagane w lustrzankach cyfrowych innych systemów. Oczywiście w obiektywie tej klasy nie możemy oczekiwać, iż jego wymiary pozostaną niezmienione w trakcie zmiany ogniskowej – przy 180 mm obiektyw wydłuża się mniej więcej dwukrotnie. Należy przy tym pochwalić budowę mechaniczną tej konstrukcji – teleskopowo wysuwana część jest sztywna i nie ma żadnych luzów.

Biorąc pod uwagę oferowany zakres ogniskowych, stopień wydłużania się obiektywu wraz ze zmianą ogniskowej jest raczej niewielki.

W trakcie ustawiania ostrości żadne elementy zewnętrzne obiektywu nie poruszają się, co pozwoliło na zastosowanie bagnetowo mocowanej osłony przeciwsłonecznej o tulipanowym kształcie. Zarówno pierścień zmiany ogniskowej jak i ręcznego ostrzenia są wystarczająco szerokie i pokryte gumową okładziną, dzięki czemu korzystanie z nich jest bardzo wygodne. Zmiana ogniskowej odbywa się płynnie, a pierścień stawia równomierny opór bez charakterystycznych dla tanich zoomów szarpnięć. Jednocześnie wysuwana część obiektywu jest na tyle ciężka, iż przy silnym nachyleniu wysuwa się pod własnym ciężarem. Z tego też powodu konstruktorzy wyposażyli obiektyw w blokadę pozwalającą zabezpieczyć obiektyw podczas transportu.

Przed przypadkowym otwarciem się obiektywu zapobiega blokada pierścienia ustawiania ogniskowej.

Pierścień ręcznego ostrzenia stawia wyraźny, przyjemny opór ułatwiający ustawianie ostrości, nie zmieniając się w dodatku w zależności od trybu ustawiania ostrości. Dzieje się tak, gdyż jego sprzężenie z optyką obiektywu ma charakter elektryczny. Dzięki temu, po włączeniu odpowiedniego trybu autofokusa w aparacie, możemy korzystać równocześnie z automatycznego jak i ręcznego ostrzenia. Inną ciekawą funkcją typową dla systemu 4/3, która obecna jest również w tym obiektywie, jest możliwość zmiany kierunku obrotu pierścienia ostrzącego. Nie ma niestety żadnej skali odległości powiązanej z pierścieniem ostrzenia, przez co samodzielne ustawienie ostrości np. na hiperfokalną jest mocno utrudnione. Szkoda, choć jest to obecnie typowe w tej klasie obiektywów. Na szczęście producent nie zaserwował nam innych oszczędności coraz częściej spotykanych w tej klasie "szkieł" – bagnet mocujący jest metalowy, a plastiki z których wykonano korpus obiektywu sprawiają solidne wrażenie.

Zarówno konstrukcja obudowy obiektywu jak i jego bagnet są dobrej jakości, co jest typowe dla ''szkieł'' Olympusa.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.721s.