Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Olympus E-30 – w pogoni za konkurencją


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Olympus E-30 – w pogoni za konkurencją
Autor: Marcin Pawlak



Jakość obrazu
Od samego początku istnienia systemu 4/3 wskazywano na to, iż tak mały rozmiar przetwornika sprawiać będzie problemy z kontrolą nad szumami przy próbach zwiększania liczby punktów obrazu. Olympus replikował, iż korzyści z takiego rozwiązania przewyższają zagrożenia, a postęp w dziedzinie wytwarzania przetworników obrazu oraz technik obróbki sygnału pozwoli bez problemu uporać się z problemem szumów.
 
Chociaż wysiłki Olympusa i pozostałych firm zaangażowanych w inicjatywę systemu 4/3 by dotrzymać pola konkurencji nie ustawały, pod względem jakości obrazu, zwłaszcza przy wysokich czułościach rejestracji, aparaty Olympusa (i spokrewnione z nimi korpusy firm Panasonic oraz Leica) zawsze były krok do tyłu względem tego, co aktualnie oferowała konkurencja. Czy E-30 jest pod tym względem aparatem przełomowym?
 
Na początek przyjrzyjmy się szczegółowości rejestrowanego obrazu. Jeśli popatrzymy na wyniki pomiarów funkcji MTF, zobaczymy że obraz zapisywany w JPEG-ach jest dość silnie wyostrzany – nawet wówczas, gdy ustawimy wyostrzanie na minimum. Jest to zachowanie typowe dla aparatów amatorskich, zatem w wypadku E-30 nie ma w nim nic zdrożnego. By uzyskać obraz "nietknięty" programowym wyostrzaniem musimy zatem sięgnąć do zdjęć zapisanych w formacie RAW (.ORW).


Do ciekawych wniosków prowadzi natomiast porównanie uzyskanych rezultatów z wynikami pomiarów innych aparatów – a zwłaszcza aparatów Olympusa: E-3, E-420 i E-520. Otóż wyniki uzyskane przez E-30 w zasadzie od nich nie odbiegają (różnica jest w granicach błędu pomiarowego). Sęk w tym, iż 3 starsze aparaty mają 10-megapikselowe przetworniki obrazu, w E-30 natomiast zastosowano układ 12-megapikselowy. Jak niestety widać, zysk z dodatkowych dwóch megapikseli jest w wypadku E-30 żaden. I nie jest to bynajmniej wina kiepskiej jakości obiektywu – korzystaliśmy z doskonałego szkła ZUIKO DIGITAL ED 12-60 mm 1:2.8-4.0 SWD przy przysłonie domkniętej do wartości zapewniającej najwyższą rozdzielczość.
 
Pora przyjrzeć się zatem, jak prezentuje się E-30 pod względem poziomu szumów i rozpiętości tonalnej wykonanych zdjęć.


Również w tym wypadku E-30 prezentuje się bardzo podobnie do E-420/E-520, a nieco gorzej od E-3. Co prawda wyraźne szumy zaczynają się dopiero od 1600 ISO, jednak są widoczne również przy najniższych czułościach 100 i 200 ISO. Mają one na szczęście wówczas postać delikatnego, monochomatycznego ziarna, które zupełnie nie przeszkadza w zastosowaniach amatorskich. Większym problemem jest słaba rozpiętość tonalna rejestrowanego obrazu powodująca, że w wypadku kontrastowych scen nawet przy 200 ISO pojawiają w cieniach się szumy.
 
Jak zatem widać, również pod tym względem E-30 nie stanowi żadnej rewelacji.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.248s.