Gdy podczas premiery pierwszych bezlusterkowców NEX wiosną 2010 roku firma Sony pokazała koncepcyjny model kamery wyposażonej w ten sam przetwornik i mocowanie bagnetowe wymiennych obiektywów, niewiele osób zdawało sobie sprawę, jak bardzo zaawansowane są prace nad nowym urządzeniem. Gdy zaledwie dwa miesiące później Sony zaprezentowała finalną postać nowej kamery, spowodowało to spore zamieszanie na rynku wideo. Oto filmowcy dostali do dyspozycji kamerę z wymienną optyką w cenie średniej klasy lustrzanki. Owszem, kamerę z założenia amatorską, ale za to z przetwornikiem rozmiaru APS, a zatem niemal identycznym (pod względem szerokości kadru) z kinematograficznym Super 35. Grunt już wcześnie przygotowany został przez filmujące bezlusterkowce i lustrzanki, zatem oczekiwania były spore. Okazało się jednak, że amatorska VG10 miała zbyt wiele ograniczeń pod względem funkcjonalności i sposobu obsługi, co spowodowało wiele uwag krytycznych. Rok później, wraz z pojawieniem się drugiej generacji NEX-ów, firma Sony przedstawiła zmodernizowaną kamerę amatorską z mocowaniem bagnetowym E – Handycam NEX-VG20E. Czy lepiej spełni ona oczekiwania odbiorców?
|
Sony Handycam NEX-VG20E |
Skąd to zamieszanie?
Amatorskie kamkordery od dawna dysponują obiektywami o potężnym zakresie ogniskowych, jednak ich jakość optyczna często pozostawia wiele do życzenia. Wykorzystywane przetworniki obrazu mają bardzo małe rozmiary, co ułatwia wprawdzie miniaturyzację urządzeń, ale powoduje, że rejestrowany obraz ma słabą plastykę wskutek bardzo dużej
głębi ostrości.
Z kolei kamery umożliwiające wymianę optyki i dysponujące dużymi przetwornikami były do niedawna domeną zastosowań profesjonalnych, a koszt takich urządzeń był bardzo wysoki. Sytuacja ta zmieniała się, gdy pojawiły się filmujące lustrzanki i aparaty cyfrowe z wymienną optyką. Co prawda większość z nich pozbawiona jest typowych dla kamer narzędzi wspomagających filmowanie, jednak duża dostępność obiektywów i znakomita jakość obrazu spowodowały, że wielu filmowców świadomie postanowiło się z nimi "pomęczyć". Na czym jednak polega wyjątkowość tego pomysłu, która spowodowała że firma Sony zdecydowała się na bazie platformy NEX-ów zbudować kamerę, wykorzystującą te samą elektronikę, przetwornik i optykę?
|
Zastosowany w VG20 przetwornik rozmiaru APS to w amatorskiej kamerze rzecz zupełnie wyjątkowa. |
Wspomnieliśmy już o plastyce obrazu. Chyba każdemu zdarzyła się sytuacja, w której na pierwszy rzut oka zidentyfikował film jako kinowy bądź kręcony na potrzeby telewizji. Związane jest to właśnie z plastyką obrazu charakterystycznymi dla kamer filmowych i wideo. Dla filmów kinowych typowa jest płytka głębia ostrości zapewniająca charakterystyczną plastykę, podczas gdy obraz telewizyjny ma zwykle bardzo dużą głębię ostrości.
Tymczasem kamera zbudowana na bazie podzespołów aparatu fotograficznego z przetwornikiem rozmiaru APS pozwala uzyskać ową kinową plastykę obrazu – jednak za nieporównywalne z rozwiązaniami profesjonalnymi pieniądze. To właśnie spowodowało, że zainteresowanie kamerami NEX stało się tak duże.