Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Pierwsze wrażenia: Nikon Speedlight SB-900


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Aparat Olympus E-3 wyposażony jest w 11-polowy autofokus, który w momencie premiery był najczulszym tego typu układem zastosowanym w tej klasie lustrzanek cyfrowych?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Pierwsze wrażenia: Nikon Speedlight SB-900
Autor: Marcin Pawlak



Imponujący rozpraszacz
Podobnie jak w modeli SB-800, w zestawie dostarczany jest również nakładany rozpraszacz zmiękczający światło, tzw. bounce box. Jednak ten dołączony jest niemal dwukrotnie większy! Jest to spowodowane nie tylko większymi rozmiarami palnika lampy. Wewnątrz rozpraszacza mieści się bowiem również mocowanie filtrów konwersyjnych o nowej konstrukcji (więcej na ten temat w dalszej części artykułu).
Nakładany na palnik lampy rozpraszacz ma doprawdy imponujące rozmiary.

Również jego funkcjonowanie różni się nieco od tego dołączanego do modelu SB-800. W przeciwieństwie do niego, jego założenie nie powoduje przestawienia na stałe palnika lampy w pozycję odpowiadającą najkrótszej ogniskowej – jego położenie w dalszym ciągu regulowane jest w zależności od ogniskowej obiektywu. Nie znaczy to bynajmniej, iż lampa nie reaguje na fakt założenia rozpraszacza. Odpowiedni czujnik na spodniej stronie palnika powoduje, iż po założeniu rozpraszacza lekko zmieniają się wartości ogniskowych krytych przy poszczególnych położeniach palnika – np. przy położeniu najbardziej szerokokątnym zamiast 18 mm otrzymujemy 17 mm.

Filtrowanie światła na poważnie
Fotografowanie z lampą błyskową w pomieszczeniach zawsze wnosi ryzyko, iż zastane oświetlenie żarowe lub jarzeniowe spowoduje pojawienie się na zdjęciach pomarańczowej lub zielonej dominanty. Jest to feler, z którym nic nie poczniemy na etapie obróbki komputerowej – poza konwersją zdjęcia do postaci czarno-białej. Jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest zastosowanie filtrów konwersyjnych nakładanych na palnik lampy błyskowej, które dostosowują charakterystykę (temperaturę barwową) emitowanego światła do oświetlenia zastanego. Dwa takie foliowe filtry dostarczane są w zestawie z lampą SB-800, jednak korzystanie z nich jest dość niewygodne, dlatego u większości użytkowników tych lamp na stałe spoczęły one w szufladzie. Nikon nie zrezygnował jednak z tego pomysłu, i w lampie Speedlight SB-900 zaproponował nową, udoskonaloną wersję tego rozwiązania. Zestaw filtrów poszerzony został do czterech sztuk (po dwa pomarańczowe i zielone odpowiednio dla światła żarowego i fluorescencyjnego). Zmienił się również sposób ich mocowania na palniku lampy – teraz służy do tego specjalny uchwyt (holder) z przezroczystego tworzywa sztucznego. Został on ukształtowany tak, iż filtrów bez przeszkód można używać zarówno z wbudowanym w lampę rozpraszaczem szerokokątnym, jak i nasadkowym zmiękczaczem.

Poszerzony zestaw czterech filtrów wzbogacony został w specjalny, plastikowy uchwyt.

Nowe rozwiązanie filtrów konwersyjnych nie ogranicza się jednak do większego ich wyboru oraz nowego sposobu mocowania. Prawdziwą rewolucję wnoszą niepozorne kwadraciki umieszczone na każdym filtrze w tej części, która nie jest bezpośrednio oświetlana przez palnik lampy. Po umieszczeniu filtra w uchwycie i zamocowaniu go na lampie znajdują się one naprzeciwko specjalnego sensora, który dzięki temu rozpoznaje rodzaj zamocowanego filtra. Informacja ta wyświetlana jest na monitorku LCD, wartość korekty temperatury barwowej emitowanego światła jest również przekazywana do korpusu aparatu. Na LCD sygnalizowane jest również nieprawidłowe umieszczenie filtra, np. przy zamocowaniu na lampie pustego uchwytu.

Filtrom umieszczonym w uchwycie nie grozi uszkodzenie, nie przeszkadzają też w stosowaniu innych akcesoriów.

Do lampy SB-800 Nikon oferował również zestaw SJ-1, obejmujący osiem różnych filtrów (w sumie 20 sztuk). Podobny pakiet o nazwie SJ-900 będzie oferowany dla nowej lampy, nie wiadomo jednak, ile sztuk poszczególnych filtrów będzie zawierał.

Pakiet SJ-900 zawiera 8 różnych rodzajó filtrów konwersyjnych i efektowych.

Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.59s.