"Łemkowyna" to podróż w głąb historii i po obszarach współczesności. Wybijającym się elementem, obecnym na co trzeciej z prezentowanych fotografii jest krzyż. Krzyż ma znaczenie wielorakie, jest oczywiście symbolem śmierci, ale także odradzającego się życia i nadziei. Prawosławny krzyż Łemków - trzybelkowy, jak pisał Petro Murianka "rozpięty na siedem stron świata z krzykiem wiatru w drzazgach (…)" jest kotwicą łemkowskiej tożsamości narodowej, świadectwem przynależności do ziemi, pamięcią zbiorową, rękojmią dziedzictwa. Dlatego, nierzadko ukwiecony, zadbany i otoczony prowizorycznym płotkiem, traktowany jest jak unikatowe, drogocenne dzieło chronione w depozycie muzealnym.
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
Oprócz wątków martyrologicznych Zbigniew Podsiadło udokumentował życie codzienne Łemków. Materiał to tym cenniejszy, że tradycyjne łemkowskie chyże przeżywają ostatni moment swojej bytności. Znamienną cechą Beskidu Niskiego uchwyconą obiektywem artysty są liczne cerkwie, których kopuły wpisały się w krajobraz okolicy na równych prawach z porozrzucanymi snopami siana, zmęczonymi twarzami prostych ludzi, pasącymi się leniwie krowami i licznymi kapliczkami.
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
"Łemkowyna" jest pierwszą tak obszerną prezentacją fotografii poświęconej krainie Łemków, którą jest Beskid Niski. Przez lata temat Łemków nie funkcjonował w oficjalnej świadomości. Ostatnie lata przynoszą długo wyczekiwaną odwilż, i chyba, jak to często bywa po zakończeniu "zmowy milczenia" - modę na Łemków i Łemkowszczyznę. Powstają opracowania naukowe, stowarzyszenia i festiwale. W kontekście jednak niebezpieczeństwa jakie niesie ze sobą próba uczynienia z dziedzictwa Łemków towaru popkultury, bezpretensjonalna i uczciwa fotografia Zbigniewa Podsiadło jest perełką.
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
Zbigniew Podsiadło to ważna postać polskiej fotografii artystycznej. U podstaw myślenia o fotografii znajdujemy u artysty przekonanie, że głównie jej czarno- biała wersja jest w stanie sprostać oczekiwaniom jego wizji. Konsekwentne unikanie koloru to nie jedyna charakterystyczna cecha zdjęć Zbyszka Podsiadło. Wizytówką jego twórczości jest także elegancja. Przejawia się ona nie tyle poprzez temat, ile przez zastosowanie harmonijnych proporcji oraz szlachetnie wyważonych kontrastów pomiędzy ukochaną czernią i bielą. Fotografia Zbyszka Podsiadło posiada jeszcze jedną wyróżniającą cechę. Brak w nich nieznośnej "oczywistości", która najczęściej przejawia się w przedstawieniu tematu poprzez pokazanie jedynie ikony funkcjonującej w danej kulturze, symbolu tak jednoznacznego, że zamyka perspektywę patrzenia na dalszy plan. Takie traktowanie tematu jest może intrygujące, lecz poprzez wyrwanie z kontekstu może stać się przekłamane.
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
|
''Łemkowyna'' fot. Zbigniew Podsiadło |
Miasto: Krosno
Lokalizacja: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza
Ulica: Kolejowa 1
Termin: 02.04.2012 – 29.04.2012
Adres WWW: www.rckp.krosno.pl
Wernisaż: 2 kwietnia, godz. 18:00
Zobacz także:Polska na weekend: PODLASIE - gdzieś tam za BugiemZwycięzcy konkursu fotografii prasowej BZ WBK Press Foto 2012Zorza polarna – jak i kiedy fotografować światło północy?Jak fotografować w deszczu i mgle5 wskazówek dla fotografów na 2016 rokPanoramy w fotografii podróżniczejFotografia podróżnicza - porady na dobry początekNeutralne filtry szare połówkowe w fotografii krajobrazowejMAKRO – kilka porad na dobry i... tani początekWiem, co kupuję: monitor dla fotografa