Zaprezetowana po raz pierwszy w 2006 roku aplikacja Apple Aperture okazała się przełomowa dla rozwoju oprogramowania fotograficznego na komputery domowe. Była pierwszym narzędziem z popularnego dziś nurtu Workflow, tzn. zapewniającym fotografom wsparcie na każdym etapie pracy z cyfrowymi zdjęciami: od katalogowania, sortowania i oznaczania przez edycję aż po przygotowywanie odbitek papierowych i internetowych albumów fotograficznych. Obsługiwała przy tym wszystkie ważne formaty graficzne, w tym również zdjęcia w formatach RAW i odznaczała się bardzo przyjaznym interfejsem.
Pojawienie się Aperture miało też duży wpływ na powstającą jednocześnie w laboratoriach firmy Adobe konkurencyjną aplikację dla fotografów. Dotychczasowy projekt uległ poważnemu przekształceniu, a efektem tych prac kilka miesięcy później okazał się coraz bardziej dziś popularny Adobe Lightroom (opisujemy go dokładnie w kolejnych częściach cyklu artykułów pt. "Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa" w naszym dziale
Narzędzia do edycji). Dziś te dwa programy stanowią czołówkę software'u dla fotografów.
Firma Apple postanowiła jednak wykonać duży krok naprzód i zdystansować konkurencję zupełnie nową wersją swojego narzędzia. Apple Aperture 2 został w stosunku do poprzednika bardzo mocno zmieniony: doczekał się ponad 100 modyfikacji, które producent szczegółowo
opisuje na swojej stronie internetowej. Zmiany te dotyczą interfejsu użytkownika, narzędzi do obsługi plików RAW, narzędzi do porównywania i wyboru zdjęć, ogólnego zarządzania fotografiami (workflow), narzędzi edycyjnych, katalogowania, funkcji wykonywania odbitek i publikacji w Internecie, a także narzędzia AppleScript, umożliwiającego automatyzację wielu etapów pracy.
Producent zapewnił dla programu bogatą dokumentację internetową. Obejmuje ona następujące aspekty:
Program można nabyć w cenie 199 dolarów, natomiast posiadacze poprzedniej wersji programu mogą dokonać aktualizacji już za niecałe 100 dolarów. Stanowi to dużą zaletę nad Adobe Lightroomem, który w wersji standalone kosztuje dwukrotnie drożej. Oczywiście wszyscy zinteresowani mogą pobrać bezpłatną testową wersję programu z
internetowej strony producenta. Jej ważność wynosi 30 dni.
Cena: 99 USD (upgrade); 199 USD (wersja pełna)
Strona producenta: www.apple.com
Zobacz także:Mac OS X 10.5.2 dodaje obsługę nowych plików RAWSigma Photo Pro 3.1 dla komputerów AppleAdobe Photoshop CS3 dla wybrańców za pół cenyAdobe Photoshop Elements 6 dla komputerów AppleAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IVAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIIAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I