W następnej kolejności powinniśmy zadbać o to, aby na naszej gładkiej jeszcze fotografii pojawiło się wyraźne monochromatyczne ziarno, tak typowe dla starych odbitek. Zaznaczamy na powrót warstwę ze zdjęciem, wybieramy z menu
Filtr | Szum | Dodaj Szum (Filter | Noise | Add Noise) i w nowo otwartym oknie zaznaczamy opcję
Monochrome (Monochromatyczny). Aby uzyskać przekonujące rozmiary opcję
Rozmieszczenie (Distribution) ustawiamy na
Jednolity (Uniform). Wartość parametru
Intensywność (Amount) musimy już dobrać eksperymentalnie.
|
Na barwnym zdjęciu uzyskany przy danych ustawieniach szum może się wydawać nieco zbyt intensywny. Jest to jednak złudzenie – po zmianie kolorystyki na sepię ziarno stanie się mniej wyraźne. |
Po dodaniu do zdjęcia szumu imitującego ziarno przychodzi kolej na sepię. Aby uzyskać na fotografii monochromatyczny obraz w odcieniach brązu wybieramy opcję
Obraz | Dopasowanie | Barwa/Nasycenie (Image | Adjustments | Hue/Saturation). W nowo otwartym oknie dialogowym zaznaczamy opcję
Koloruj (Colorize) i ustawiamy wartości
Kolor (Hue) na 30 oraz
Nasycenie (Saturation) na 25. Warto też poeksperymentować z nieco innymi ustawieniami tych parametrów, a zwłaszcza Hue. Po kliknięciu OK zobaczymy na ekranie nowiutką fotografię wykonaną w technice sprzed ponad 50 lat.
|
Stonowanie zdjęcia do sepii wieńczy drugi etap ''postarzania'' fotografii. Teraz musimy ją jeszcze postarzeć. |
Czas – artysta z klasą
Wiemy jednak, że prawdziwie stare zdjęcie nie wygląda tak, jak fotografia, którą właśnie uzyskaliśmy. Aby uzyskać efekt taki, jak na odbitkach z szuflad naszych dziadków, powinniśmy poddać nasze zdjęcia niszcząco-twórczemu działaniu czasu. Oczywiście w naszym przypadku będzie to trwało nie pół wieku, lecz zaledwie kilka minut.
W pierwszej kolejności nałożymy na zdjęcia przebarwienia i smugi, jakim w naturalny sposób podlega papier fotograficzny. W tym celu tworzymy nową warstwę i – podobnie jako robiliśmy to w przypadku ramki – wypełniamy ją jednolitym kolorem. W tym przypadku będzie to niezbyt silny ciemny brąz – odpowiednią barwę otrzymamy mieszając ze sobą składowe o wartościach R: 200, G: 180 oraz B: 155.
|
Punktem wyjścia do uzyskania na zdjęciu wyraźnych smug jest wykorzystanie filtra generującego efekt zakłóceń – Grain. |
Następnie wybieramy z menu
Filtr | Tekstura | Ziarno (Filter | Texture | Grain). Za pomocą tego narzędzia możemy wygenerować wiele rodzajów szumów i zakłóceń. My z menu
Rodzaj ziarna (Grain Type) wybierzemy
Pionowo (Vertical), natomiast parametry
Intensywność (Intensity) oraz
Kontrast (Contrast) ustawimy kolejno na 40 i 30. Teraz, aby paski przekształciły się w przebarwienia ustawiamy Tryb mieszania (Blend Mode) warstwy na Łagodne światło (Soft Light). Warto również zmniejszyć parametr Krycie (Opacity) tej warstwy na około 50% aby uzyskać nieco mniej agresywny i bardziej naturalny odcień sepii na fotografii.