Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Warsztaty  >  Warsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznych


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Warsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznych
Autor: Przemysław Imieliński


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Bichromia, trichromia i kwadrychromia
Adobe Photoshop oferuje również narzędzie, które stworzone zostało specjalnie w celu precyzyjnego tonowania fotografii. Służy ono jednak nie do konwertowania obrazów kolorowych lecz zachowanych w odcieniach szarości. Dlatego, aby z niego skorzystać musimy najpierw wybraną fotografię zamienić na postać czarno-białą. Proces ten najlepiej przeprowadzić za pomocą metody opisanej w artykule Usuwanie koloru – szybka konwersja fotografii do czerni i bieli, a następnie skonwertować obraz do trybu Garyscale (menu Image | Mode | Grayscle), gdyż tylko w tym trybie kolorów narzędzie to jest dostępne.
 
Opcję Duotone, bo taką nazwę nosi ta funkcja, znajdziemy w menu /b]Image | Mode (Obrazek |Tryb). Po wywołaniu polecenia, na ekranie komputera ukaże się okno Dutone Options, które pozwala nam wybrać nawet do czterech kolorów, których zmieszanie umożliwi nam uzyskanie odpowiedniego wyglądu zdjęcia. Najpierw musimy więc określić z ilu barw złożona będzie tonacja obrazu. Pierwsze próby najlepiej rozpocząć od wybrania w okienku Type (Rodzaj) pozycji Duotone (Bichromia), a następnie, po kliknięciu białego kwadracika w sekcji Ink (Atrament), wskazać pożądaną dominantę kolorystyczną. W bibliotece barw aplikacji (Color Libraries) dostępnych jest wiele modeli barw farb drukarskich, więc znalezienie nawet bardzo wyszukanego koloru nie powinno stanowić żadnego problemu.

Okno dialogowe Duotone Options pozwala określić z ilu barw podstawowych tworzona będzie docelowa dominanta barwna fotografii.

W bibliotece programu znajdziemy niezliczoną liczbę kolorów podzieloną na grupy odpowiadające różnym rodzajom farb drukarskich.

Jeśli jednak zależy nam na stworzeniu niezwykle oryginalnego i efektownego obrazu, możemy nie tylko wykorzystać większą liczbę barw podstawowych (w tym celu w okienku Type wybieramy pozycje Tritone (Trichromia) lub Quadtone (Kwadrychromia) i wskazujemy dodatkowe kolory z biblioteki programu), ale także indywidualnie określić udział każdej z nich w poszczególnych partiach obrazu. Do tego celu służą krzywe tonalne, który wywołuje się poprzez kliknięcie kwadracika przekreślonego linią przekątną. Odpowiednie zmodyfikowanie wykresu krzywej pozwala w bardzo precyzyjny sposób określić intensywność danego koloru w półcieniach oraz najjaśniejszych i najciemniejszych obszarach fotografii.
 
W przypadku tego narzędzia trudno jest podać gotowy przepis, pozwalający otrzymać określone efekty – możliwości jest bowiem bez liku. Należy jedynie pamiętać, że po uzyskaniu satysfakcjonującego nas efektu, zapisanie pliku w formacie JPEG lub TIFF możliwe będzie dopiero po skonwertowaniu obrazu do trybu RGB. Odpowiednie polecenie znajdziemy w menu Image | Mode | RGB Color.

Okno dialogowe Duotone Curve pozwala precyzyjnie określić udział dominanty barwnej danego koloru w światłach, cieniach i tonach średnich naszej fotografii.

Choć opisane narzędzie służy przede wszystkim do przygotowywania zdjęć do ekskluzywnych albumów fotograficznych, drukowanych przy wykorzystaniu farb spoza palety CMYK, to warto o nim pamiętać, bowiem pozwala czasem uzyskać naprawdę oryginalne efekty.

Wydrukowanie tego zdjęcia wymagałoby użycia specjalnych farb drukarskich. Jednak sam efekt metalicznego połysku powinien być widoczny na ekranie monitora.

Do uzyskania fotografii Murzynki na poprzedniej fotografii wykorzystałem kolor czarny i trzy barwy z zestawu barw PANTONE. Ich różną zawartość w poszczególnych partiach obrazu ustaliłem za pomocą krzywych bichromii.


Pobierz zdjęcie do ćwiczeń:
Himba – plik JPEG, 80 kB

Zobacz także:
Warsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznym
Regulacja balansu bieli w plikach JPEG
Warsztat: Usuwanie koloru – konwersja fotografii do czerni i bieli
Warsztat: Prosta ramka typu pass-partout w Photoshopie
Adobe Photoshop: kadrowanie fotografii
Zabezpieczanie zdjęć przed kradzieżą


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.693s.