Bichromia, trichromia i kwadrychromia
Adobe Photoshop oferuje również narzędzie, które stworzone zostało specjalnie w celu precyzyjnego tonowania fotografii. Służy ono jednak nie do konwertowania obrazów kolorowych lecz zachowanych w odcieniach szarości. Dlatego, aby z niego skorzystać musimy najpierw wybraną fotografię zamienić na postać czarno-białą. Proces ten najlepiej przeprowadzić za pomocą metody opisanej w artykule
Usuwanie koloru – szybka konwersja fotografii do czerni i bieli, a następnie skonwertować obraz do trybu Garyscale (menu
Image | Mode | Grayscle), gdyż tylko w tym trybie kolorów narzędzie to jest dostępne.
Opcję
Duotone, bo taką nazwę nosi ta funkcja, znajdziemy w menu /b]Image | Mode (
Obrazek |Tryb). Po wywołaniu polecenia, na ekranie komputera ukaże się okno Dutone Options, które pozwala nam wybrać nawet do czterech kolorów, których zmieszanie umożliwi nam uzyskanie odpowiedniego wyglądu zdjęcia. Najpierw musimy więc określić z ilu barw złożona będzie tonacja obrazu. Pierwsze próby najlepiej rozpocząć od wybrania w okienku Type (Rodzaj) pozycji Duotone (Bichromia), a następnie, po kliknięciu białego kwadracika w sekcji Ink (Atrament), wskazać pożądaną dominantę kolorystyczną. W bibliotece barw aplikacji (Color Libraries) dostępnych jest wiele modeli barw farb drukarskich, więc znalezienie nawet bardzo wyszukanego koloru nie powinno stanowić żadnego problemu.
|
Okno dialogowe Duotone Options pozwala określić z ilu barw podstawowych tworzona będzie docelowa dominanta barwna fotografii. |
|
W bibliotece programu znajdziemy niezliczoną liczbę kolorów podzieloną na grupy odpowiadające różnym rodzajom farb drukarskich. |
Jeśli jednak zależy nam na stworzeniu niezwykle oryginalnego i efektownego obrazu, możemy nie tylko wykorzystać większą liczbę barw podstawowych (w tym celu w okienku Type wybieramy pozycje Tritone (Trichromia) lub Quadtone (Kwadrychromia) i wskazujemy dodatkowe kolory z biblioteki programu), ale także indywidualnie określić udział każdej z nich w poszczególnych partiach obrazu. Do tego celu służą krzywe tonalne, który wywołuje się poprzez kliknięcie kwadracika przekreślonego linią przekątną. Odpowiednie zmodyfikowanie wykresu krzywej pozwala w bardzo precyzyjny sposób określić intensywność danego koloru w półcieniach oraz najjaśniejszych i najciemniejszych obszarach fotografii.
W przypadku tego narzędzia trudno jest podać gotowy przepis, pozwalający otrzymać określone efekty – możliwości jest bowiem bez liku. Należy jedynie pamiętać, że po uzyskaniu satysfakcjonującego nas efektu, zapisanie pliku w formacie JPEG lub TIFF możliwe będzie dopiero po skonwertowaniu obrazu do trybu RGB. Odpowiednie polecenie znajdziemy w menu
Image | Mode | RGB Color.
|
Okno dialogowe Duotone Curve pozwala precyzyjnie określić udział dominanty barwnej danego koloru w światłach, cieniach i tonach średnich naszej fotografii. |
Choć opisane narzędzie służy przede wszystkim do przygotowywania zdjęć do ekskluzywnych albumów fotograficznych, drukowanych przy wykorzystaniu farb spoza palety CMYK, to warto o nim pamiętać, bowiem pozwala czasem uzyskać naprawdę oryginalne efekty.
|
Wydrukowanie tego zdjęcia wymagałoby użycia specjalnych farb drukarskich. Jednak sam efekt metalicznego połysku powinien być widoczny na ekranie monitora. |
|
Do uzyskania fotografii Murzynki na poprzedniej fotografii wykorzystałem kolor czarny i trzy barwy z zestawu barw PANTONE. Ich różną zawartość w poszczególnych partiach obrazu ustaliłem za pomocą krzywych bichromii. |
Pobierz zdjęcie do ćwiczeń:
Himba –
plik JPEG, 80 kB Zobacz także:Warsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznymRegulacja balansu bieli w plikach JPEGWarsztat: Usuwanie koloru – konwersja fotografii do czerni i bieliWarsztat: Prosta ramka typu pass-partout w PhotoshopieAdobe Photoshop: kadrowanie fotografiiZabezpieczanie zdjęć przed kradzieżą