Cyfrowe zoomowanie
Symulacja efektu zoomowania jest możliwa do uzyskania w Photoshopie w jeszcze prostszy sposób. Całość sprowadza się właściwie wyłącznie do użycia filtra
Rozmycie promieniste (Radial Blur) oraz ewentualnego skorygowania uzyskanych w ten sposób rezultatów za pomocą maski.
Do naszego przykładu wykorzystamy zdjęcie przedstawiające łuczniczkę i tarczę, do której strzela. Zdjęcie, choć poprawnie skadrowane jest nazbyt statyczne jak na fotografię sportową, a liczne elementy tła zaśmiecają kadr. Stosując efekt cyfrowego zoomowania skupimy uwagę oglądającego na tarczy – tak, jak może ją w momencie strzału widzieć bohaterka naszej fotografii. Przed rozpoczęciem edycji powinniśmy – podobnie jak w poprzednim warsztacie – zduplikować warstwę zawierającą zdjęcie za pomocą opcji
Powiel warstwę (Duplicate Layer).
Po wybraniu z menu
Filtr | Rozmycie | Rozmycie promieniste (Filter | Blur | Radial Blur) oczom naszym ukaże się okno sterujące narzędziem. Przestawiamy parametr
Jakość (Quality) na
Najlepsza (Best), a
Metoda rozmycia (Blur Method) na
Powiększenie (Zoom). Następnie w oknie
Środek rozmycia (Blur Center) staramy się wskazać centrum interesującego nas obiektu (w naszym przykładzie jest to tarcza) – może to zabrać nam nieco czasu, gdyż niestety narzędzie to jest pod tym względem bardzo nieergonomiczne. Wartość parametru
Ilość (Amount) również dobieramy eksperymentalnie.
W naszym przykładzie to właściwie wystarczy dla uzyskania pożądanego rezultatu. Jeżeli jednak okaże się, że nasz detal zostanie zbytnio zniekształcony, możemy ograniczyć działanie filtra nakładając na górną warstwę
Maskę warstwy (Layer Mask) i tworząc na niej czarno-biały
Gradient radialny (Radial gradient) z wyczernioną częścią centralną. Pamiętajmy jedynie, aby centrum gradientu pokrywało się z centrum interesującego nas detalu.
Photoshop nie zastąpi dobrego zdjęcia
Choć cyfrowa obróbka obrazu jest wygodniejsza niż nauka panoramowania i zoomowania nie powinniśmy ograniczać się tylko do "fotografowania Photoshopem". Dobre zdjęcie powinno być gotowe jeszcze zanim naciśniemy spust migawki, a sam Photoshop nie może służyć wyłącznie ratowaniu nieudanych fotografii. Eksperymentując z przedstawionymi technikami w plenerze i na ekranie monitora szybko się zorientujemy, że w obydwu przypadkach otrzymujemy nieco odmienne rezultaty.
Pobierz zdjęcia do ćwiczeń:
Łuczniczka –
plik JPEG, 0,85 MB
Czerwony samochód –
plik JPEG, 0,97 MB Zobacz także:Ujarzmiamy kolory na wiosennych plenerachZdjęciom na ratunek – odzyskiwanie skasowanych fotografiiOlympus PEN E-PL1 – na co dzień i w podróżyNikon D7000 - rozwiń skrzydła!Lustrzanka zamiast kamery?Sony NEX: Aparat na każdą okazję – kieszonkowa lustrzanka i kamera w jednymWarsztat: Usuwanie niepożądanych elementów obrazuWarsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w PhotoshopieWarsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznychRegulacja balansu bieli w plikach JPEGWarsztat: Prosta ramka typu pass-partout w PhotoshopiePanoramowanie – efektowne oddanie ruchu na fotografii