Czy wiesz, że ... |
Panoramiczne monitory komputerowe o proporcjach obrazu 16:10 niemal idealnie spełniają zasady Złotej Proporcji? |
|
|
Kurs Fotografii Warszawa
|
|
TEST: Olympus E-3 – aparat dla podróżnika
Autor: Marcin Pawlak
Dla kogo ten aparat?
Olympus wyraźnie pozycjonuje ten aparat w klasie profesjonalnej co oznacza, iż konkurować miałby z takimi konstrukcjami, jak Canony EOS 1D i EOS 1Ds czy Nikon D3. Wydaje się jednak, iż takie porównanie byłoby dla E-3 krzywdzące – wystarczy spojrzeć w specyfikację aparatów, porównać ich szybkostrzelność, gabaryty i wagę by uznać, że rzeczywistymi konkurentami tego aparatu są konstrukcje takie jak Pentax K10D, Nikony D200 i D300, Sony A700 czy Canon 40D – a więc aparaty najczęściej szufladkowane jako półprofesjonalne (pytanie, czy słusznie – w końcu nie każdy zawodowiec potrzebuje zintegrowanego gripa i 10 kl./s). Jak wypada E-3 w tym towarzystwie? Autofokus zaprojektowany przez inżynierów Olympusa jest świetny – 11 polowy układ podwójnych sensorów krzyżowych jest tak czuły, iż radzi sobie nawet w bardzo słabym oświetleniu. W trybie jednopolowym jest bardzo szybki, zwłaszcza w połączeniu z nowymi szkłami Olympusa oznaczonymi symbolem SWD. Szkoda, że na razie zawodzi jego oprogramowanie – ten mankament oraz zbyt wysokie szumy przy wyższych czułościach przetwornika (przy zapisie zdjęć w JPEG-ach) eliminują moim zdaniem E-3 z roli aparatu reporterskiego. Dobrze natomiast powinien sprawdzić się w roli pancernego aparatu dla podróżnika. Bogate uszczelnienia pozwolą zabrać go do jaskini i w tropikalną dżunglę, a magnezowy szkielet pozwoli nie obawiać się, że pierwszy upadek pozbawi nas sprzętu w trakcie wyprawy. Dotyczy to również obiektywu sprzedawanego w zestawie z E-3, czyli ZUIKO DIGITAL ED 12-60 mm 1:2.8-4.0 SWD – pomimo, iż znacznie wydłuża się on w trakcie zmiany ogniskowej, jest doskonale uszczelniony, a bardzo niewielka minimalna odległość ogniskowania czyni z niego niemal prawdziwy obiektyw makro. Szybkostrzelność 5 kl./s oferowana przez E-3 i skuteczna stabilizacja obrazu w połączeniu z bardzo szybkim zapisem zdjęć na kartę pamięci przydadzą się na afrykańskiej sawannie, a możliwość kadrowania na wyświetlaczu pozwoli wykonywać zdjęcia w nietypowych miejscach. Odwzorowanie kolorów jest bardzo dobre, a pomiar ekspozycji działa przewidywalnie. Zatem aparat ten przeznaczony jest raczej dla bardzo wymagającego (a przy jego wadze, również skłonnego do poświęceń), aktywnego fotoamatora-podróżnika. Zaletą E-3, podobnie jak każdego reprezentanta systemu E, będzie tu możliwość skorzystania z całej gamy świetnych obiektywów, które są przy tym mniejsze i jaśniejsze niż w wypadku konkurencji. Gdy przyjdzie nam często zmieniać obiektywy w warunkach polowych, docenimy natomiast skuteczny, ultradźwiękowy system usuwania zanieczyszczeń matrycy.
Za:- Bardzo dobra jakość obrazu,
- szybki, precyzyjny i czuły autofokus w trybie jednopolowym,
- sprawna stabilizacja obrazu działająca z każdym obiektywem,
- znakomity, jasny wizjer optyczny,
- cicha, ''kulturalna'' praca lustra i migawki,
- przyjemne odwzorowanie kolorów,
- pewnie działający, dający przewidywalne rezultaty pomiar ekspozycji,
- zewnętrzny czujnik wspomagający pomiar balansu bieli,
- tryb podglądu na żywo,
- obrotowy, duży wyświetlacz LCD,
- solidna, uszczelniona konstrukcja,
- szybki zapis zdjęć na kartach CF,
- punktowy pomiar ekspozycji z priorytetem świateł lub cieni (dla kadrów z wysokim lub niskim kluczem),
- bezprzewodowe sterowanie zewnętrznymi lampami błyskowymi,
- skuteczny system usuwania zanieczyszczeń matrycy.
Przeciw:- niepewne działanie autofokusa w trybie automatycznego wyboru pola AF,
- utrudniony dostęp do definiowania balansu bieli na podstawie wzorca,
- nieprecyzyjne sformułowania w polskiej wersji językowej interfejsu,
- szumy w niedoświetlonych partiach zdjęcia,
- zbyt silne wyostrzanie zdjęć zapisywanych w JPEG-ach,
- w trybie podglądu LiveView aktywacja autofokusa wymaga podniesienia lustra.
Na następnej stronie zamieściliśmy przykładowe zdjęcia wykonane Olympusem E-3.
Ceny:
E-3 korpus: 5 999 zł
E-3 korpus + uchwyt pionowy HLD-4: 6 999 zł
E-3 Kit EZ-1454 (z obiektywem ZUIKO DIGITAL 14-54mm 1:2.8-3.5): 7 999 zł
E-3 Kit EZ-1260 (z obiektywem ZUIKO DIGITAL ED 12-60 mm 1:2.8-4.0 SWD): 9 699 zł
E-3 Kit EZ-1260 + HLD-4: 10 699 zł
Strona producenta: www.olympus.pl
Prezentacja produktu: www.olympusamerica.com
Olympus E-3 - specyfikacja techniczna |
---|
Materiał korpusu | Stopy magnezu | Mocowanie obiektywu | System 4/3 | Sensor obrazu | 4/3'' Hi-Speed Live MOS, 10,1 Megapiksela | Proporcje kadru i powierzchnia | 4:3 / 17,3 x 13,0 mm | Procesor obrazu | TruePic III | Filtr redukcji kurzu | Ultradźwiękowy układ usuwania zanieczyszczeń | Filtr promieniowania IR | Hybrydowy | Filtr dolnoprzepustowy (LPF) | Stały | LCD | Obrotowy o przekątnej 6,4cm/2,5'', 230 tys. pikseli, górny wyświetlacz pomocniczy | Funkcie dostepne w trybie LiveView | 100% pokrycie pola kadru, podgląd ustawień ekspozycji, podgląd regulacji balansu bieli, podgląd automatycznej gradacji, wyświetlanie siatki linii pomocniczych, możliwe 7x/5x/10x powiększenie, MF/S-AF, wyświetlanie ramki AF, wyświetlanie punktu AF, wyświetlanie informacji o fotografowaniu, histogram | Wizjer | Pryzmat pentagonalny, 100% kadru, powiększenie 1,15x, podgląd głębi ostrości, wymienna matówka, punkt oczny 20 mm | Stabilizator obrazu | Przez zmianę położenia sensora w jednej lub dwóch osiach, zakres kompensacji do 5 EV | Autofokus | 11 podwójnych punktów krzyżowych, zakrespracy od -2 do 19EV (przy ISO 100), wybór manualny lub automatyczny, bracketing ostrości | Podświetlanie wspomagające AF | Wbudowaną lampą błyskową | Pomiar światła | 49 strefowy matrycowy, centralnie ważony, punktowy, punktowy dla świateł lub cieni, zakres pracy od 1 do 20 EV (dla ISO 100) | Tryby ekspozycji | Program (modyfikowalny), priorytet czasu, priorytet przysłony, manual | Korekcja ekspozycji | +/- 5EV / w krokach co 1, 1/2, 1/3 | Bracketing ekspozycji | 3 / 5 kadrów, zmiana w krokach 1/3, 2/3, 1EV | Czułość sensora | ISO 100 - 3200 ze zmianą krokach 1/3 i 1 EV | Migawka | Szczelinowa, o pionowym przebiegu | Wstępne podnoszenie lustra | Z opóźnieniem wyzwolenia migawki: 1 - 30s | Zakres czasów otwarcia migawki | 1/8000-60s(zmiana w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV) | Tryb B | Do 4 godzin, domyślnie 8 minut | Manualny balans bieli | Możliwość zarejestrowania 4 ustawień użytkownika | Ustawienia dostępne w Kelvinach | Można zarejestrować jedno ustawienie temperatury barwowej określone w Kelvinach (2000K - 14000K) | Predefiniowane ustawienia balansu bieli | 7 ustawień | Precyzyjna regulacja balansu bieli | +/- 7 na osi R-B / G-M (w trybie automatycznego balansu bieli oraz zaprogramowanych ustawień balansu bieli) | Bracketing balansu bieli | 3 kadry / zmiana w krokach co +/- 2, 4, 6 jednostek mired | Wbudowana lampa błyskowa | Liczba przewodnia 13, podnoszona ręcznie | Korekcja dla błysku | +/- 3EV /w krokach co 1/3EV | Tryby lampy błyskowej | AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją czerwonych oczu, Bracketing | Czas otwarcia migawki dla synchronizacji z lampą błyskową | do 1/250 s, do 1/4000 s w trybie FP | Zdjęcia seryjne | 5 kadrów na sekundę, bufor 12 klatek | Przestrzeń barwowa | sRGB/AdobeRGB | Ostrość, kontrast, nasycenie | 5 poziomów | Filtr czarno-biały | Żółty, Pomarańczowy, Czerwony, Zielony | Tryby zdjęć | Żywe, Naturalne, Portret, Przygaszone, Monochromatyczne, Użytkownika (domyślne ustawienie: Naturalne) | Ustawienia gradacji | 4 | Formaty zapisu | 12 bitowy RAW, JPEG, RAW + JPEG | Wersje językowe menu w aparacie | Angielska, niemiecka, francuska, hiszpańska, włoska, rosyjska, czeska, holenderska, duńska, polska. Dodatkowo poprzez Internet można pobrać jedną spośród dalszych 15 wersji językowych. | Definiowalny przycisk funkcyjny | Jeden: jednodotykowy balans bieli, zdjęcie testowe, podgląd, Live View, ustawienie domyślne AF, MF, format zapisu, tryb ekspozycji, Mój tryb, tryby do fotografii podwodnej | Opcje zaprogramowanych ustawień użytkownika | Możliwość zapisania 2 ustawień | Zasilanie | Bateria litowo jonowa BLM-1 (w komplecie) | Tryb uśpienia | Dostępny ( 1, 3, 5, 10 min., wyłączony) | Interfejs | USB 2.0 Hi-speed | Nośniki danych | Podwójne gniazdo kart pamięci - dla kart CompactFlash (Typ I oraz II), Microdrive oraz xD picture card | Wymiary (szer. x wys. x gł.) | 142 x 116 x 74.5mm (bez elementów wystających) | Waga | 800g (sam korpus) |
Powrót do listy artykułów
|
|
Konkurs
| |
|
|
Nocą wszystko wygląda inaczej
|
|
Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
|
|
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
|
|
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
|
|
|
|