Błyskanie zdalnie sterowane
Do niedawna wbudowane lampy błyskowe były w korpusach profesjonalnych i półprofesjonalnych traktowane jako zbędny gadżet. Wiadomo: jako główne źródło światła do niczego się toto nie nadaje, jako doświetlacz w pełnym słońcu za słaba. Niezależnie od słuszności takich poglądów, podniesiona malutka lampka zdecydowanie nie pasuje do wizerunku profesjonalisty… Stereotyp ten pierwszy przełamał Nikon , wprowadzając w modelu D70 możliwość sterowania zewnętrznych lamp systemu CLS (SB-800, SB-600, SB-R200) lampką wbudowaną w aparat, i kreatywnie ją rozwijając w modelu D-200.
|
E-3 jest pierwszym aparataem Olympusa, który pozwala na bezprzewodowe sterowanie pracą zewnętrznych lamp błyskowych. |
Olympus nie wahał się skopiować dobrego pomysłu, i wprowadził podobną funkcję w E-3. Nowy korpus potrafi bezprzewodowo (za pomocą przedbłysków) sterować pracą lamp FL-50R oraz FL-36R, są to zmodernizowane wersje doskonale znanych lamp Olympusa (niestety, ich starsze odmiany nie mogą być sterowane w ten sposób).
|
Zewnętrzne lampy błyskowe mogą być podzielone na trzy niezależne grupy, których pracą sterujemy z poziomu menu aparatu. |
Zewnętrzne lampy błyskowe mogą zostać podzielona na trzy grupy, z których dla każdej można zdefiniować odrębny tryb pracy (TTL/Auto/Manual) oraz korektę ekspozycji. W trybie komunikacji bezprzewodowej można również korzystać z trybu synchronizacji przy krótkich czasach ekspozycji (FP). By uniknąć wzajemnych zakłóceń w razie korzystania z kilku aparatów, można ustawić jeden z czterech kanałów komunikacyjnych. Niestety, wbudowana lampa błyskowa w trybie sterownika nie może służyć jako oświetlenie sceny – jej jedynym zadaniem jest wówczas komunikacja z pozostałymi lampami.
|
Wbudowana lampka błyskowa pozwala na sterowanie trzema grupami lamp błyskowych za pomocą serii przedbłysków. |