Sprzęt jest sprawą drugorzędną –
można zrobić wiele mając mało. W fotografi w zbliżeniu łatwo jest wpaść w pułapkę myślenia,
"gdybym tylko miał lepszy sprzęt, mógłbym robić lepsze zdjęcia". Oczywiście, lepszy sprzęt da nam lepszą jakość obrazu, ale to, jak wyglądają zależą od fotografa, a nie aparatu. Wiele
prostych, cyfrowych aparatów jest dziś w stanie wykonać wspaniałe zdjęcia zbliżeń.
Plusem tego rodzaju fotografiijest to, że nie trzeba jechać daleko, aby znaleźć interesujące przedmioty. Można spędzić godziny fotografując kwiaty, rośliny i miniaturowe "bestie" w swoim ogrodzie.
|
fot. A. Plata |
Taka praca wymaga bardzo precyzyjnej kontroli nad ostrością, kompozycją, kadrowaniem i oświetleniem. Niewielkie ruchy aparatu mogą mieć duże znaczenie dla jakości obrazu, więc warto używać statywu, choć trzymanie sprzętu w rękach w niektórych przypadkach może to być zaletą, np. kiedy powoli chcesz się zbliżyć do owada.
Światło
Istotny jest
charakter oświetlenia . Miękkie światło zachmurzonego nieba jest często najlepszym – obniża kontrast, ogranicza występowanie cieni i jasnych plam światła, które mogą maskować szczegóły zdjęcia. Unikaj ostrego, bezpośredniego światła, które powoduje, że kolory na zdjęciu są wyblakłe. Nie każdy jest fanem wczesnego wstawania, ale fotografowanie rankiem może przynieść dodatkowe efekty, takie jak widoczne na zdjęciu krople rosy. Poranne światło jest też bardziej miękkie i cieplejsze. Niektóre tematy wymagają też nocnych wypraw. Bez względy na porę, najważniejszym aspektem jest dokładne ustawianie ostrości. Jakikolwiek błąd w tym zakresie zrujnują każdy zbliżeniowy kadr.
|
fot. A. Plata |
|
fot. A. Plata |
Zawęź obszar zdjęcia, rozszerz swoją fantazję
Uprość obraz tak bardzo, jak to możliwe. Na większości fotografii w zbliżeniu należy dążyć do skoncentrowania się na jednej, najważniejszej części przedmiotu, np. na oku owada lub części kwiatu, która jest najbardziej interesująca. Kontroluj to, co znajduje się w tle i wyeliminuj wszystko, co będzie rozpraszać ciebie albo przyszłego widza.
Wypełnij fotografowanym obiektem
jak największy obszar kadru. Eksperymentuj z
różnymi kątami widzenia, żeby znaleźć najbardziej estetyczne rozwiązania.
|
Spójrz na fotografowany obiekt z różnych perspektyw. Fot. A. Plata |
Czytaj dalej na następnej stronie