Trochę historii
Na koniec chciałem opowiedzieć jeszcze kilka słów o kulisach powstawania tego programu. Jest to ciekawe, tym bardziej, że już teraz można usłyszeć głosy, iż Lightroom jest wykonaną na szybko kopią aplikacji Aperture pracującą pod kontrolą systemu MacOS. Owszem, produkt firmy Apple miał spory wpływ na wygląd konkurencyjnego tworu Adobe, jednak nie do końca taki, jak się wydaje... Zapraszam zatem do lektury.
To, co znamy obecnie jako Lightroom powstawało pierwotnie w ramach projektu o kryptonimie Shadowland. Pracujący nad nim fotograf i wykładowca Jeff Schewe oraz były członek zespołu tworzącego Photoshopa Mark Hamburg jeszcze w 2002 roku rozpoczęli pracę nad programem, który znacznie lepiej od Photoshopa nadawałby się do pracy z większą ilością zdjęć. W skład spisku, który zakończył się powołaniem do życia nowego projektu (ochrzczonego później nazwą albumu muzyka K. D. Langa) wszedł ówczesny szef Marka, Greg Gilley, inżynier Adobe Labs i fotograficzny neofita zarazem. W grudniu 2002 roku w zespole znalazł się projektant interfejsów użytkownika Sandy Alves oraz projektanci Andrei Herasimchuk i Thomas Knoll. Wszyscy bardzo szybko dali się zainteresować projektem nowej aplikacji. W celu dokładnego poznania potrzeb fotografów postanowili odwiedzić jak największą liczbę zawodowców, aby poznać kulisy ich pracy oraz wymienić poglądy
Własne doświadczenia oraz obserwacja pracy zawodowych fotografów wykorzystujących m.in. takie aplikacje jak
iView MediaPro do organizacji swoich kolekcji i wyboru najciekawszych fotografii spośród gigabajtów plików doprowadziła zespół do trywialnego lecz istotnego wniosku: współcześni fotografowie przede wszystkim potrzebują wydajnego narzędzia do zarządzania dużą ilością zdjęć, aby ze swojej kolekcji móc wybrać te, które ich szczególnie interesują. Edycja jest dopiero następnym etapem tej pracy.
Przez długi czas prace szły bardzo opornie. Jeff Schewe wskazuje dwie podstawowe przyczyny: brak w ich niewielkiej ekipie specjalisty od niebanalnego interfejsu użytkownika (podstawowym założeniem było, aby program ten w dużym stopniu różnił się od Photoshopa) oraz fakt, że wielu inżynierów pracujących przy projekcie Shadowland, było przenoszonych do grupy zajmującej się Photoshopem CS2 i Adobe Bridge 1.0 – w owym czasie dwoma najważniejszymi produktami firmy Adobe. Prawdopodobnie też niewielu członków zarządu firmy wierzyło w sukces aplikacji kierowanej wyłącznie do fotografów.
Przełom nastąpił w październiku 2005 roku podczas targów PhotoPlus Expo (Nowy Jork), gdzie firma Apple zaprezentowała wczesną wersję swojej aplikacji dla fotografów – Aperture, która to prezentacja ściągnęła bardzo dużą uwagę. Przedstawiciele Adobe pojęli, że jest to bardzo obiecujący rynek, na którym przez swoją opieszałość, znajdują się daleko w tyle. Obrana strategia była, jak na Adobe, dość niezwykła: postanowiono, że prace nad projektem będą prowadzone otwarcie, przy współudziale zainteresowanych nim fotografów z całego świata. Ponad rok pracy (pierwszą wersję beta upubliczniono 9 stycznia 2006 roku) przyniósł wymierne skutki – powstał bardzo wszechstronny program o wygodnym i w dużym stopniu modyfikowalnym interfesie, który w przyszłości będzie poszerzany o dodatkowe moduły. I to wszystko za ułamek ceny Photoshopa.
Do zobaczenia wkrótce
Tym artykułem chcieliśmy przybliżyć Wam nowe narzędzie dla fotografów, jakim jest Lightroom. Jest to aplikacja właściwie nie mająca swojego odpowiednika i pod wieloma względami pionierska. Chcemy wraz z Wami sprawdzić jej przydatność. Już niedługo opublikujemy kolejne części cyklu prezentującego Adobe Lightroom, tym razem od bardziej praktycznej strony. Na przykładzie kompletnej sesji zdjęciowej pokażemy, jak przygotować sobie bibliotekę zdjęć, posortować je, wybrać najlepsze i przeprowadzić ich obróbkę. W trakcie tych warsztatów zamierzamy dokładnie opisać program, odkrywając zarówno jego mocne jak i słabe strony. Mamy nadzieję, że Was to zainteresuje. Zatem do zobaczenia.
Więcej informacji: www.adobe.com
Wersja próbna programu (30-dniowa): www.adobe.com
Cena: 199 USD (promocyjna), 299 USD (sugerowana)
Minimalne wymagania systemowe (wersja PC): System operacyjny Microsoft Windows XP wraz z dodatkiem Service Pack 2, procesor Intel Pentium 4, 768 megabajtów pamięci RAM (zalecany 1 gigabajt), 1 gigabajt przestrzeni na dysku twardym, rozdzielczość ekranu 1024×768, napęd CD-ROM
Minimalne wymagania systemowe (wersja Macintosh): System operacyjny Mac OS X v.10.4, procesor PowerPC G4/G5 1GHz lub Intel Core Duo, 768 megabajtów pamięci RAM (zalecany 1 gigabajt), 1 gigabajt przestrzeni na dysku twardym, rozdzielczość ekranu 1024×768, napęd CD-ROM
Zobacz także:
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. II
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. III