Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Porady praktyczne  >  Poznaj swoją lustrzankę: RAW – cyfrowy negatyw


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze zdjęcie zostało naświetlone nie na celuloidowym, ani nawet szklanym negatywie, lecz na płytce cynkowej pokrytej… asfaltem syryjskim?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Poznaj swoją lustrzankę: RAW – cyfrowy negatyw
Autor: Jarosław Zachwieja



Co w tym takiego niezwykłego?
W tym momencie niektórzy z Was mogą mieć wątpliwości – czym się różni korzystanie z formatu RAW od korekty zdjęcia w formacie JPEG za pomocą programu graficznego? Jednak różnica istnieje i jest bardzo wyraźna. Diabeł jak zwykle tkwi w szczególe, a dokładnie w kolejności wykonywanych przez komputer czynności.
 
Dokonując edycji plików JPEG mamy do czynienia z obrazem poddanym interpolacji barwnej oraz najczęściej nieco skompresowanym. Obydwa te procesy są nieodwracalne i powodują utratę części pierwotnej informacji o obrazie. W przypadku plików RAW aplikacja je obsługująca (potocznie zwana "odrawiarką" lub "wywoływarką") najczęściej poddaje obróbce obraz na poziomie wspomnianych wcześniej subpikseli, czyli barw składowych. Efektem jest mniejsza degradacja informacji ze zdjęcia w pliku końcowym – w przypadku bardziej skomplikowanej edycji może być to zjawisko widoczne nawet gołym okiem. Może się np. okazać, że zdjęcie w formacie RAW po zwiększeniu jego kontrastu nadal odznacza się eleganckimi przejściami tonalnymi pomiędzy obszarami jasnymi i ciemnymi, podczas gdy w przypadku modyfikacji plików JPEG lub TIFF zobaczylibyśmy jednolite "placki".

Degradacja obrazu po intensywnej obróbce zdjęcia w formacie JPEG jest szczególnie widoczna w miejscach płynnych przejść z obszarów jasnych do ciemnych - np. na niebie.

Niektóre z dokonywanych na poziomie "cyfrowych negatywów" czynności są wręcz nie do odtworzenia w przypadku tradycyjnych plików graficznych. Najlepszym tego przykładem jest kilkakrotnie wspominane już przeze mnie balansowanie bieli – operacja bardzo prosta do wykonania na poziomie barw składowych. W przypadku zdjęć, w których dokonano już połączenia subpikseli do obrazu końcowego proces balansowania bieli można już tylko symulować – istnieją w tym celu zresztą odpowiednie algorytmy i wzory matematyczne, nie dają one jednak tak dobrych rezultatów co prawdziwa regulacja temperatury barwowej i tinty.

Niektóre programy pozwalające zarządzać zdjęciami w wielu formatach umożliwiają regulację balansu bieli również w plikach JPEG. Jest to jednak tylko symulacja prawdziwego dopasowywania temperatury barwowej, o czym można łatwo się przekonać silnie modyfikując balans bieli dla par zdjęć RAW-JPEG. W przypadku plików JPEG efekt takiej edycji będzie wyglądał niezbyt naturalnie.

Zdjęcia zapisane w formacie RAW mają też reguły większą rozpiętość tonalną oraz odznaczają się bardziej rozbudowaną przestrzenią barwną aniżeli pliki JPEG. Większość zdjęć w tym drugim, najbardziej obecnie popularnym formacie odznacza się precyzją barwną wynoszącą 8 bitów (a więc 256 odcieni) na każdą z barw podstawowych oraz przestrzenią barwną sRGB. Są to wartości w zupełności wystarczające do prezentacji, zdjęć, ale nie do ich edycji – modyfikując np. ekspozycję tych samych fotografii zapisanych w formacie RAW lub skonwertowanych do JPEG łatwo zauważymy, że te pierwsze dadzą nam znacznie większe pole do manewru.

Fotografia źródłowa miała zakres tonalny poszerzony w kierunku obszarów ciemnych. Próba korekty zdjęcia zapisanego w formacie RAW dała lepsze efekty niż w przypadku pliku JPEG – udało się uzyskać znacznie więcej widocznych szczegółów w cieniach.

Wszystkie te kwestie sprawiają, że jeżeli tylko poddajemy nasze zdjęcia komputerowej obróbce (a naszym zdaniem fotografie cyfrowe powinny być choć w niewielkim stopniu korygowane, podobnie jak fotografie tradycyjne ostateczne "szlify" otrzymywały z ręki wywołującego w ciemni) to znacznie lepsze efekty osiągniemy, fotografując w RAWach.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.994s.