Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszą cyfrową lustrzanką, która umożliwiała swobodny podgląd fotografowanej sceny w każdych warunkach był Olympus E-330?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Autor: Marcin Pawlak



Kąt widzenia a typ aparatu
Chociaż kąt widzenia obiektywu zależy przede wszystkim od ogniskowej, nie można jej jednak rozpatrywać w oderwaniu od wielkości kadru, na który rzutowany jest obraz (a więc wielkości matrycy bądź materiału światłoczułego). Obraz drzewa mający 4 mm wysokości zajmie połowę matrycy w przeciętnym kompakcie cyfrowym, ułamek kadru w analogowej lustrzance a w przypadku aparatu średniego formatu (6x9 cm) będzie tylko drobnym detalem na zdjęciu. Zatem inny będzie kąt widzenia obiektywu o ogniskowej 35 mm w cyfrowym kompakcie, a inny w analogowej czy cyfrowej lustrzance.
 
Dlatego też pojęcia obiektyw szerokokątny czy standardowy nie są przypisane do konkretnych ogniskowych (chociaż tak się przyjęło w przypadku małoobrazkowych analogów), a do kąta widzenia w danym aparacie. I dopiero w kontekście zastosowania obiektywu w konkretnym aparacie można określić jego kąt widzenia – a więc również zastosowanie. To dlatego obiektyw o ogniskowej 50 mm w aparacie średniego formatu będzie obiektywem szerokokątnym, w cyfrowej lustrzance małoobrazkowej "długim standardem" a w cyfrowym kompakcie superteleobiektywem.

Przedstawione obiektywy oferują podobny zakres kątów widzenia pomimo różnych ogniskowych, ponieważ przeznaczone są do aparatów o różnych wielkościach matrycy: kompaktu, cyfrowej lustrzanki i aparatu małoobrazkowego.


Na to znane doskonale posiadaczom analogowych aparatów średniego formatu zjawisko ukuto ostatnimi czasy nowy termin – współczynnik wydłużenia ogniskowej. Określa on, o ile mniejsza od klatki filmu małoobrazkowego jest zastosowana w aparacie matryca, a zatem o ile zmienić należy stosowane ogniskowe, by uzyskać te same kąty widzenia. Dla przykładu: w systemie 4/3 przy współczynniku równym 2 stosuje się obiektywy o ogniskowych połowę krótszych niż w aparatach małoobrazkowych.

Kąt widzenia a ogniskowa
Jak już wspomnieliśmy, najbardziej dla nas istotną pod względem użytkowym będzie zależność kąta widzenia od ogniskowej obiektywu. Im krótsza jest ogniskowa, tym większy jest kąt widzenia i na odwrót – wydłużenie ogniskowej powoduje zawężenie pola widzenia. Warto jednak pamiętać, że nie jest to zależność liniowa – dwukrotne wydłużenie ogniskowej nie oznacza dwukrotnego zmniejszenia pola widzenia.
Poniżej obrazowo przedstawiamy, jak zmieniać się będzie pole widzenia lustrzanki małoobrazkowej w zależności od ogniskowej zastosowanego obiektywu. Podobnie wyglądał będzie obraz rejestrowany przez cyfrowe aparaty kompaktowe, jeśli pod uwagę weźmiemy ekwiwalenty ogniskowych podawane przez producenta (pole widzenia lustrzanek z sensorem klasy APS-C zaznaczyliśmy czerwoną ramką).

Aby zobaczyć, jakie jest pole widzenia obiektywu o określonej ogniskowej, kliknij odpowiadającą jej wartość po lewej stronie zdjęcia.
 

 
Dla lustrzanek cyfrowych o niepełnoklatkowym przetworniku w celu uzyskania analogicznych kątów widzenia należy zastosować ogniskowe krótsze o (podzielone przez) współczynnik wydłużenia ogniskowej. Dla różnych producentów wynosi on odpowiednio:
 
Canon APS-C: 1,6
Canon APS-H: 1,3
Nikon DX: 1,5
4/3 (Panasonic, Olympus): 2,0
Micro 4/3 (Panasonic, Olympus): 2,0
Pentax: 1,5
Sony A (Konica Minolta): 1,5
Sony NEX: 1,5
Samsung NX: 1,5
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.393s.