Kąt widzenia a typ aparatu
Chociaż kąt widzenia obiektywu zależy przede wszystkim od ogniskowej, nie można jej jednak rozpatrywać w oderwaniu od wielkości kadru, na który rzutowany jest obraz (a więc wielkości matrycy bądź materiału światłoczułego). Obraz drzewa mający 4 mm wysokości zajmie połowę matrycy w przeciętnym kompakcie cyfrowym, ułamek kadru w analogowej lustrzance a w przypadku aparatu średniego formatu (6x9 cm) będzie tylko drobnym detalem na zdjęciu. Zatem inny będzie kąt widzenia obiektywu o ogniskowej 35 mm w cyfrowym kompakcie, a inny w analogowej czy cyfrowej lustrzance.
Dlatego też pojęcia obiektyw szerokokątny czy standardowy nie są przypisane do konkretnych ogniskowych (chociaż tak się przyjęło w przypadku małoobrazkowych analogów), a do kąta widzenia w danym aparacie. I dopiero w kontekście zastosowania obiektywu w konkretnym aparacie można określić jego kąt widzenia – a więc również zastosowanie. To dlatego obiektyw o ogniskowej 50 mm w aparacie średniego formatu będzie obiektywem szerokokątnym, w cyfrowej lustrzance małoobrazkowej "długim standardem" a w cyfrowym kompakcie superteleobiektywem.
|
Przedstawione obiektywy oferują podobny zakres kątów widzenia pomimo różnych ogniskowych, ponieważ przeznaczone są do aparatów o różnych wielkościach matrycy: kompaktu, cyfrowej lustrzanki i aparatu małoobrazkowego. |
Na to znane doskonale posiadaczom analogowych aparatów średniego formatu zjawisko ukuto ostatnimi czasy nowy termin –
współczynnik wydłużenia ogniskowej. Określa on, o ile mniejsza od klatki filmu małoobrazkowego jest zastosowana w aparacie matryca, a zatem o ile zmienić należy stosowane ogniskowe, by uzyskać te same kąty widzenia. Dla przykładu: w systemie 4/3 przy współczynniku równym 2 stosuje się obiektywy o ogniskowych połowę krótszych niż w aparatach małoobrazkowych.
Kąt widzenia a ogniskowa
Jak już wspomnieliśmy, najbardziej dla nas istotną pod względem użytkowym będzie zależność kąta widzenia od ogniskowej obiektywu. Im krótsza jest ogniskowa, tym większy jest kąt widzenia i na odwrót – wydłużenie ogniskowej powoduje zawężenie pola widzenia. Warto jednak pamiętać, że nie jest to zależność liniowa – dwukrotne wydłużenie ogniskowej nie oznacza dwukrotnego zmniejszenia pola widzenia.
Poniżej obrazowo przedstawiamy, jak zmieniać się będzie pole widzenia lustrzanki małoobrazkowej w zależności od ogniskowej zastosowanego obiektywu. Podobnie wyglądał będzie obraz rejestrowany przez cyfrowe aparaty kompaktowe, jeśli pod uwagę weźmiemy ekwiwalenty ogniskowych podawane przez producenta (pole widzenia lustrzanek z sensorem klasy APS-C zaznaczyliśmy czerwoną ramką).
Aby zobaczyć, jakie jest pole widzenia obiektywu o określonej ogniskowej, kliknij odpowiadającą jej wartość po lewej stronie zdjęcia.
Dla lustrzanek cyfrowych o niepełnoklatkowym przetworniku w celu uzyskania analogicznych kątów widzenia należy zastosować ogniskowe krótsze o (podzielone przez)
współczynnik wydłużenia ogniskowej. Dla różnych producentów wynosi on odpowiednio:
Canon APS-C: 1,6
Canon APS-H: 1,3
Nikon DX: 1,5
4/3 (Panasonic, Olympus): 2,0
Micro 4/3 (Panasonic, Olympus): 2,0
Pentax: 1,5
Sony A (Konica Minolta): 1,5
Sony NEX: 1,5
Samsung NX: 1,5