|
Zdjęcie nieodszumione |
Kolejna fotografia pokazuje szum, który widoczny jest szczególnie w kanale niebieskim. Zdjęcie zostało wykonane z parametrami ekspozycji zupełnie nieadekwatnymi do warunków oświetlenia, czyli czułość 800 ISO, przysłona f/7.1, czas otwarcia migawki 1/2500 s. Takie parametry w słoneczny dzień spowodowały, że
szum jest widoczny szczególnie po powiększeniu i w wielu obszarach zdjęcia może przeszkadzać.
Pomimo wspomnianych parametrów ekspozycji, zaszumienie obrazu nie jest aż tak znaczne, więc warto się najpierw zastanowić czy walczyć z szumem. Bo na pewno
utracimy sporo szczegółów.
|
Zdjęcie nieodszumione |
No i powyżej zdjęcie po użyciu filtru GREYCstoration. Znowu przy ustawionych domyślnych parametrach z siłą ustawioną na wartość 30. Znaczna część chmur uległa rozmyciu, co powoduje ich
nienaturalny wygląd. Jednak w tym przypadku wtyczka poradziła sobie świetnie z szumem, który powstał na
kanale niebieskim. Żeby dokładniej pokazać działanie GREYCstoration, poniżej zamieszczam powiększone obszary zdjęcia z chmurami –
przed i po użyciu wtyczki.
|
Zdjęcie nieodszumione |
Jak widać szum uwidocznił się bardzo dopiero przy znacznym powiększeniu, a wtyczka GREYCstoration, pozbyła się go w znacznym stopniu.
Możliwości dopasowywania ustawień
Żadne z powyższych zdjęć,
nie zostało poddana dalszej obróbce, z wyjątkiem minimalizacji szumu, a przedstawiona wtyczka GREYCstoration, jak już wcześniej wspomniałem, jest jednym z najlepszych narzędzi GIMPA do walki z szumem. Wtyczka posiada
narzędzia pozwalające dostosować siłę jej działania do konkretnego zdjęcia i każdego rodzaju szumu, więc warto poeksperymentować. Jednym z takich parametrów jest parametr
Contour preservation – zachowanie konturu. Manipulując tym ustawieniem można w większym stopniu zachować kontury obiektów i szczegóły, nawet jeśli szum jest duży.
Starajmy się jednak robić zdjęcia w taki sposób, żeby nie trzeba było walczyć z szumem, jeśli to możliwe,
używajmy mniejszych wartości ISO np. 100, wtedy szum jest minimalny i w wielu przypadkach nie trzeba go w ogóle usuwać.
Antidotum na różne rodzaje szumu
Z technicznego punktu widzenia jest wiele rodzajów szumu. Na przykład szum własny czasami zwany szumem tła lub spolaryzowanym powodowany jest przez elektronikę aparatu. Występuje w wyniku większego wzmocnienia sygnału z matrycy przy podnoszeniu czułości. Mówiąc ogólnie
im większe wzmocnienie tym większy szum. Jednak przedstawione narzędzie GIMPA nie wymaga aż tak dogłębnej znajomości zjawiska, by można się nim było swobodnie posługiwać.
Zaletą GREYCstoration jest właśnie wspomniana
możliwość znacznej manipulacji parametrami niezależnie od tego, z jakim rodzajem szumu musimy się zmierzyć. Dotychczas nie wspomniałem, że szum można podzielić na szum
chrominancji (koloru) i
luminancji (jasności). Wiele programów do obróbki w tym również GIMP korzysta z narzędzi opartych na tym podziale. Jednak w przypadku wtyczki GREYCstoration, nie jest to istotne. Dokonując odpowiednich regulacji ustawień wtyczki, można sobie poradzić z każdym wymienionym rodzajem szumu bez konieczności jego rozróżniania.
Pomimo że istnieje wiele narzędzi do walki z szumem, także w GIMPIE, to użycie wtyczki znacznie
skraca czas edycji i liczbę wykonywanych kroków, żeby szum zminimalizować. Wtyczka GREYCstoration jest godna polecenia, ze względu na powszechną dostępność, a także swoje ogromne możliwości. Zachęcam do wypróbowania.
Mi pozwoliła poprawić wiele zdjęć, które na pierwszy rzut oka nadawały się do wyrzucenia. Zobacz także:Archiwizacja i cyfrowa obróbka zdjęćGIMP - alternatywa dla PhotoshopaGrand Press Photo 2012. Zwycięzcy konkursu fotografii prasowejAdobe Photoshop Lightroom 4 - co nowego?Zorza polarna – jak i kiedy fotografować światło północy?Neutralne filtry szare połówkowe w fotografii krajobrazowejOlympus TOUGH – historia podwodnaPortret w plenerze – praktyczny poradnikLustrzanka zamiast kamery?Co fotograf na wakacjach powinien mieć w plecakuABC fotografii – rodzaje kadrówWarsztat: Mała głębia ostrości na zdjęciach z kompaktówWarsztat: Efektowny kolaż zdjęćWarsztat: Dodawanie daty na zdjęciach w IrfanView