Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Porady praktyczne  >  Odbitka taka, jak trzeba


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Odbitka taka, jak trzeba
Autor: Marcin Pawlak
Jesień i zima to dla wielu z nas czas selekcjonowania wykonanych podczas wakacji zdjęć i wywoływania odbitek. Podpowiadamy, jaki format odbitki należy wybrać, by uniknąć przy odbiorze zdjęć przykrych niespodzianek. Przygotowaliśmy także przydatny kalkulator, który ułatwi wykonanie idealnego wydruku – niezależnie od tego, czy będzie to zdjęcie do albumu, czy na wystawę.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego, niż zamówienie odbitek: wystarczy wybrać format, określić rodzaj papieru – i gotowe. Niestety, jeśli zdjęcia wykonywaliśmy popularnym, cyfrowym kompaktem, przy odbiorze zamówienia spotkać nas może niemiła niespodzianka: zdjęcia mogą zostać "obcięte" od góry i dołu bądź po bokach pojawią się białe paski. Wadliwie działający automaty wykonujący odbitki? Nie – przyczyna jest zupełnie inna.

Zamieszanie z proporcjami
Podstawową przyczyną takich problemów są odmienne proporcje zdjęć wykonywanych współczesnymi kompaktowymi cyfrakami i do niedawna powszechnie w fotografii amatorskiej stosowanymi analogowymi aparatami na błonę typu 135 (35 mm). Te pierwsze rejestrują zdjęcia o proporcjach kadru 4:3, małoobrazkowe analogowce zaś posługiwały się kadrem o proporcjach 3:2.

Ogromna większość popularnych kompaktowych aparatów cyfrowych wykonuje zdjęcia wyłącznie o proporcjach 4:3

Wspomniany wcześniej problem wynika z tego, że spora część będących w użytku maszyn wykonujących odbitki, choć przystosowana do odczytywania zdjęć z kart pamięci, naświetla odbitki jedynie w "analogowych" formatach o proporcjach 3:2. Jeśli odbitki chcemy otrzymać szybko i nie mamy czasu na szukanie lepiej wyposażonego fotolabu, musimy zdać się na możliwości maszyny w kwestii dopasowania proporcji kadru.
Pierwszą z dostępnych zwykle funkcji jest FILL-IN, czyli przekadrowanie zdjęcia w wykonanego w formacie 4:3 tak, by wypełniało ono papier o proporcjach 3:2. Odbywa się to poprzez symetryczne obcięcie kadru od dołu i od góry.

Maszyna wywołująca odbitki może automatycznie wykadrować zdjecie tak, by dopasowac je do proporcji papieru fotograficznego. W wypadku operacji FILL-IN odbywa się to poprzez obcięcie zdjęcia od dołu i od góry

Drugą możliwością jest dopasowanie typu FIT-IN, polegające na wspomnianym wcześniej takim przeskalowaniu zdjęcia mającego proporcje 4:3, by w całości mieściło się ono na klasycznym papierze o proporcjach 3:2 – efektem są białe paski po bokach zdjęcia.

Dopasowanie proporcji kadru typu FIT-IN skutkuje dodaniem białych pasków po bokach zdjęcia.

Obie te metody są wysoce niedoskonałe. Pierwsza przekadrowuje zdjęcia w sposób mechaniczny, symetrycznie z obu stron, bez uwzględnienia tego, czy w danym miejscu kadru nie znajduje się istotny element zdjęcia. Druga daje nam "gratis" zupełnie zbędne białe paski, i jest w sumie zwykłym marnowaniem papieru fotograficznego. Z tego powodu, jeśli tylko mamy chwilę czasu, poświęćmy ją na takie przekadrowanie zdjęcia w programie graficznym, by jego proporcje dokładnie odpowiadały formatowi odbitek, jakie zamierzamy zamówić w punkcie fotograficznym.
« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.055s.