Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Adobe Photoshop Lightroom 4 - co nowego?


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 jest w chwili obecnej jedynym modelem aparatu łączącym w sobie mechanizmy mechanicznej stabilizacji matrycy, ochrony przed kurzem, Live View oraz obrotowego wyświetlacza LCD?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Adobe Photoshop Lightroom 4 - co nowego?
Autor: Marcin Pawlak



Obsługa wideo
Lightroom 4 jest znacznie przyjaźniej nastawiony do posiadaczy aparatów z funkcją filmowania. Nie tylko pozwala je przeglądać, ale też przycinać i poddawać podstawowej korekcie (ekspozycja, balans bieli, korekty Quick develop). Nie ma przy tym problemu z odczytywaniem filmów zapisanych za pomocą kodeka H.264, bez kłopotu zapiszemy je również w tym formacie (w oryginalnej lub zmniejszonej rozdzielczości). W tej sytuacji skorzystanie z usług tego programu może być najprostszą metodą na szybkie przygotowanie nakręconego filmu do publikacji w Sieci.

Lightroom 4 pozwala na podstawowe operacje na materiale filmowym, takie jak korekta ekspozycji, balansu bieli czy kolorystyki.


Większa kontrola
Zmiana silnika wywołującego na PV2012 ma oczywiście wpływ na funkcjonowanie modułu Develop. Prócz wspomnianych wcześniej zmian w narzędziach modyfikacji tonalnej zmieniło się zachowanie suwaka Clarity, wskutek czego jego użycie nie powoduje powstania tak silnego efektu halo jak w poprzednich wersjach silnika. Warto zwrócić uwagę, że teraz narzędzia kontroli tonalnej ułożone są od góry do dołu w kolejności, w jakiej należy ich używać, co sprzyja wyrabianiu właściwych nawyków i ułatwia zadanie początkującym, podobnie jak to, że wszystkie suwaki (prócz kontrastu) działają teraz tak, że przesunięcie ich w prawo rozjaśnia obraz, w lewo natomiast przyciemnia.
 
Zastosowanie silnika PV2012 zaowocowało też usprawnieniem działania mechanizmu automatycznej korekty tonalnej. W porównaniu do PV2010 znacznie lepiej radzi sobie on z zachowaniem właściwego kontrastu.
 
Zmiany związane ze zmianą silnika dotknęły też narzędzia modyfikacji lokalnej oraz filtrów połówkowych – teraz zestaw ich parametrów odzwierciedla filozofię pracy PV2012. W wypadku zdjęć modyfikowanych za pomocą starszych wersji programu wyświetlany będzie starszy zestaw kontrolek aż do momentu aktualizacji silnika. Narzędzi modyfikacji lokalnej zyskało także nową funkcjonalność: o ile przy zastosowaniu PV2010 jego działanie obejmuje tylko kontrolę tonalną i balans bieli, w wypadku PV2012 możemy również regulować wyostrzanie, odszumianie i redukcję mory.

Narzedzia modyfikacji lokalnej oraz filtrów połówkowych dostosowane zostały do filozofii silnika PV2012. To pierwsze pozwala też lokalnie regulować wyostrzanie, odszumianie i redukcję mory.

Kolejne zmiany w module Develop są niezależne od wersji silnika, i mają miejsce w sekcji korekty wad obiektywu. Modyfikacji uległ mechanizm usuwania aberracji chromatycznej. Nie ma już konieczności regulowania siły jego działania suwakiem, nie jest też konieczne, by program dysponował profilem wykorzystanego obiektywu. Po prostu zaznaczamy odpowiednią opcję… i gotowe. Prawdę mówiąc, automatyczne usuwanie aberracji chromatycznej lepiej sprawuje się, gdy nie korzystamy z profilu obiektywu.

Narzędzie Soft Proof pozwala szybko sprawdzić, czy kolorystyka zdjęcia nie wykracza poza zakres docelowej przestrzeni barwnej.

Inną nowością w module Develop jest mechanizm Soft Proof, czyli kontroli przestrzeni barwnej zdjęcia w zależności od przeznaczenia. Aktywujemy go wciskając przycisk S, co skutkuje wyświetleniem dodatkowego panelu poniżej histogramu. Korzystając z niego możemy zmienić docelową przestrzeń barwną oraz sposób przetwarzania koloru, zaś na podglądzie zaznaczone zostaną obszary, których kolorystyka wykracza poza wybraną przestrzeń. To wygodne narzędzie, gdy przygotowujemy zdjęcia przeznaczone do prezentacji w Internecie bądź do wydruku.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 0.906s.